Silnik 2.0 TDI 16V CR 114KM EA288 – Volkswagen Passat B8, Golf VII, Skoda Superb III – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V CR 114KM z rodziny EA288 to nowocześniejszy następca EA189, stosowany od 2014 roku w Volkswagenie Passacie B8, Golfie VII oraz Skodzie Superb III. Czterocylindrowy diesel o pojemności 1968 cm³ oparty jest na wtrysku Common Rail (ciśnienie 2000 bar), turbodoładowaniu VTG i 16-zaworowej głowicy z układem rozrządu na pasku. Generuje 114 KM przy 2750–4250 obr./min i bardzo wysoki moment – 300 Nm już od 1600 obr./min. Motor ten docenia się przede wszystkim za znacząco poprawioną kulturę pracy (cichszy, mniej wibracyjny), nowoczesne rozwiązania minimalizujące zużycie paliwa (realnie 4,2–5,5 l/100 km) i bardzo dobrą elastyczność w miejskich oraz dalekodystansowych trasach. Użytkownicy chwalą trwałość rozrządu i seryjne spełnienie rygorystycznych norm emisji (SCR/AdBlue), a także dużą łatwość jazdy – reakcja na gaz i płynność automatycznych przekładni DSG stoją na wysokim poziomie. Do wad zalicza się typowe problemy nowoczesnych diesli – kosztowne naprawy filtra DPF (zapychanie się przy krótkich trasach), bardziej złożony układ AdBlue (awarie pompy, czujników, wycieki – usterki wymuszają „tryb awaryjny”), a także pojedyncze problemy z elektrozaworami turbo czy elektroniki (np. błędy czujnika NOx). Zdarzają się też przypadki wycieków oleju z uszczelki miski oraz potrzeba wymiany wału korbowego przy bardzo wysokich przebiegach. Większość użytkowników docenia trwałość: przy regularnych wymianach oleju (co 15 tys. km), nawet powyżej 300 tys. km bez poważniejszych napraw. Silnik poleca się osobom pokonującym większość dystansów na trasach, z dbałością o serwis AdBlue, oczyszczenie EGR oraz stosowanie oryginalnych filtrów – pozwala to uzyskać naprawdę długowieczną, ekonomiczną eksploatację.