Silnik 2.0 TDI 16V CR 122KM EA288 – Volkswagen Golf VII, Skoda Octavia III, Seat Leon III – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V CR 122KM EA288 to jedna z najnowocześniejszych propozycji VAG z ostatnich lat, stosowana w Golfie VII, Octavii III oraz Seacie Leonie III (od ok. 2018/19 r.). Wyposażony w Common Rail (do 2000 bar), rozrząd na pasku, turbo o zmiennej geometrii, SCR (AdBlue), 16-zaworową głowicę oraz system filtracji DPF w standardzie. Moc 122 KM przy 3500–4000 obr./min i 320 Nm momentu przy ok. 1500–2500 obr./min wystarcza do sprawnej eksploatacji zarówno miejskiej, jak i autostradowej. Główne zalety: rewelacyjnie niskie spalanie (w trasie poniżej 5,0 l/100km, cykl mieszany ok. 5,1–5,8 l/100 km), duża trwałość rozrządu (pojawiają się przypadki 300 tys. km bez wymiany), wysokie wyciszenie układu napędowego oraz bardzo niska awaryjność wtryskiwaczy Bosch i turbosprężarki. Wersje z AdBlue oferują zdaniem użytkowników wyższą dynamikę i lepszą ekologię, choć przy zaniedbaniu mogą generować drogie naprawy układu SCR (czujniki, pompa, zbiornik płynu). Do wad można zaliczyć przypadkowe awarie systemu SCR (błędy AdBlue, potrzeba wymiany całych węży), typowe już dla nowoczesnych diesli zapychanie filtra DPF przy wyłącznie miejskiej eksploatacji oraz drobne awarie elektroniki (czujniki NOx, sterownik silnika). Po stronie minusów – dosyć wysokie koszty osprzętu poza gwarancją i wymagania olejowe (wyłącznie najlepsze oleje zgodne z normą VW). Opinie kierowców są bardzo pozytywne: doceniają niskie koszty paliwa, wysoką kulturę pracy i przewidywalność całego napędu, o ile trzyma się zaleceń producenta. To wzorzec kompromisu XXI wieku wśród diesli koncernu VAG – znakomity do codziennego użycia i dalekich tras.