Silnik 2.0 TDI 16V CR 150KM EA288 – Volkswagen Golf VII, Passat B8, Skoda Superb III – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V CR 150KM EA288 to nowoczesna wersja diesla koncernu VAG, montowana od 2012 roku w modelach Golf VII, Passat B8, Skoda Superb III oraz Audi A3 8V, Seat Leon III. Konstrukcja bazuje na pełnym nowoczesnym osprzęcie – czterocylindrowy blok z aluminium, 16-zaworowa głowica, wtrysk common rail nowej generacji (ciśnienie do 2000 barów), turbosprężarka VGT, filtr DPF, SCR (AdBlue) i EGR. Moc 150 KM przy 3500–4000 obr./min, moment 340 Nm przy 1750–3000 obr./min. Zalety to wysoka kultura pracy (prawie jak benzyna), świetna dynamika i elastyczność (do setki ok. 8,5–9,2 s), bardzo niskie spalanie (w trasie nawet 4,0–4,8 l/100 km, w mieście rzadko powyżej 6 l), szeroki zakres dostępnych części i bardzo łatwa adaptacja do nowych norm emisji. Silniki z tej serii zbierają pochwały za sprawne i szybkie nagrzewanie, niezawodność rozrządu (pasek bardzo trwały, zalecana wymiana co 180 tys.), małe zużycie oleju i odporność osprzętu na podstawowe błędy użytkownika. Wady to typowe problemy nowoczesnych diesli: przy intensywnym mieście możliwe szybkie zapychanie DPF (potrzebne trasy), okresowe awarie przepływomierza i czujników NOx/AdBlue, drogie naprawy systemu oczyszczania przy zaniedbaniach, oraz reklamowana przez niektórych głośna praca na zimno i wibracje po przekroczeniu 200 tys. km. Mechanicy ostrzegają przed zaniedbaniem wymiany oleju (zalecają interwały 12–15 tys. km), regularną obserwację czujników ciśnienia i jakości paliwa. EA288 150KM powszechnie wymieniany jest jako przykład niezawodnego, nowoczesnego diesla do jazdy rodzinnej, flotowej i na długie trasy.