Silnik 2.0 TDI 16V CR 170KM EA189 – Volkswagen Golf VI GTD, Audi A3, Skoda Octavia II RS – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TDI 16V CR 170KM EA189 to najmocniejszy wariant „cywilnego” TDI tej generacji, montowany w sportowych wersjach Golf VI GTD, Octavia II RS i Audi A3 8P. Oferuje aż 170KM przy 4200 obr./min i moment 350 Nm (od 1750 do 2500 obr./min), co pozwala rozpędzać auto do 100 km/h w nieco ponad 8 s. Cechuje się czterocylindrową konstrukcją, wtryskiem common rail, turbiną VNT o wyższej wydajności, 16-zaworową głowicą i wydajnymi systemami wtrysku/oczyszczania spalin. Do zalet tej jednostki należy wyjątkowa dynamika, świetna elastyczność przy każdej prędkości czy biegu, niezła kultura pracy na trasie oraz zadziwiająco niskie spalanie jak na wysokie osiągi (w Golfie GTD realnie 5,8–7,2 l/100 km, poniżej 6 l na trasie). Użytkownicy podkreślają doskonałe możliwości rezerwowe do tuningu (bezpiecznie do 190–200KM) i dużą dostępność zamienników mechanicznych. Wady tej wersji to wyraźnie wyższe koszty typowych napraw osprzętu (wtryski, turbo, sprzęgło, DPF), podatność na osadzanie sadzy w EGR i kolektorze, szybkie zużycie dwumasy przy agresywnej jeździe oraz awaryjność DPF w autach eksploatowanych głównie na krótkich trasach. Niektórzy użytkownicy raportują wycieki z chłodnicy i kolektora dolotowego oraz przypadki awarii zaworu SCV. Regularna wymiana oleju i dynamiczne „przeganianie” samochodu są kluczowe dla długotrwałej trwałości. Silnik EA189 170KM uchodzi za świetny kompromis między osiągami a ekonomią, dla świadomych użytkowników ceniących sportowe diesle.