Silnik 2.2 DTI 125KM Y22DTR – Opel Vectra C, Signum, Zafira A – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 DTI 125KM Y22DTR to następca poprzedniego X22DTH, stosowany głównie w Oplu Vectra C, Signum oraz Zafirze A produkowanych w latach 2001–2006. W odróżnieniu od wcześniejszych wersji, konstrukcja ta posiada już 16-zaworową głowicę, rozrząd napędzany paskiem oraz udoskonalony układ common rail (BOSCH). Moc maksymalna 125 KM przy 4000 obr./min oraz 280 Nm momentu od 1500–2750 obr./min zapewnia zdecydowanie lepszą elastyczność i dużo bardziej „współczesną” kulturę pracy, szczególnie w trasie przy wyższych prędkościach. Do największych zalet tej jednostki należy bardzo niskie spalanie (średnio 6,0–7,2 l/100 km w zależności od nadwozia), niska awaryjność głównej mechaniki i wytrzymałość osprzętu przy regularnym serwisie. Użytkownicy i mechanicy doceniają łatwą obsługę, bardzo dobrą dostępność zamienników i prostą naprawialność (rozrząd, turbo, EGR). Silniki te, jeśli stosowano wymiany oleju co 10–15 tys. km oraz dobre filtry paliwa, spokojnie przekraczają 350–400 tys. km bez poważnych remontów. Jednak Y22DTR nie jest wolny od wad – jedną z najpoważniejszych jest podatność na zapychanie EGR (szczególnie jazda miejska), pojawia się też problem z wyciekami oleju spod pokrywy zaworowej oraz czasem awarie pompy wysokiego ciśnienia (BOSCH CP1). Znane są sporadyczne usterki rozrusznika i alternatora, a przygejming dużych przebiegach zweryfikować należy również wtryskiwacze (ich regeneracja kosztuje mniej niż wymiana, lecz jest nieunikniona przy 250–300 tys. km). Zdarza się, że po stronie osprzętu turbo pojawiają się wycieki i nieszczelności kolektora, typowa również jest awaria czujników ciśnienia doładowania czy świec żarowych. Opinie na forach są pozytywne dla aut z udokumentowanym serwisem, szczególnie, że naprawy mechaniczne są przewidywalne i tanie, a DPF montowano sporadycznie. Ogólnie to jednostka ceniona za długowieczność i akceptowalne koszty – polecana do tras, a nie do ekstremalnej jazdy miejskiej.