Silnik 2.2 MZR CD 125 KM kod R2BF to jeden z pierwszych własnych wysokoprężnych motorów Mazdy z końca lat 2000, stosowany był w Mazdzie 6, 5, CX-7 oraz Fordzie Mondeo. Czterocylindrowa, 16-zaworowa konstrukcja wyposażona została w turbosprężarkę VTG, układ wtrysku common rail Denso oraz intercooler. Maksymalny moment – 310 Nm generowany już od 1800 obr./min, moc 125 KM przy 3500 obr./min. Zalety to dość dobra dynamika (szczególnie w lżejszych wersjach Mazdy 6/5), niskie spalanie (realnie 5,8–6,7 l/100 km), bardzo cicha praca i szybkie nagrzewanie się jednostki w zimie. Motor ten słynął z wysokiej odporności na przebieg (nawet 350 tys. km bez głównych napraw przy serwisie olejowym co max 10 tys. km), szerokiej bazy zamienników i dobrej tolerancji na gorsze paliwo. Opinie użytkowników są pozytywne: chwalą elastyczność, niską awaryjność wtryskiwaczy, wytrzymałość sprzęgła i turbo. Wady: sporadyczne wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, szybkie zapychanie EGR przy miejskiej eksploatacji, nieliczne awarie pompy wody oraz relatywnie droga wymiana rozrządu (pasek wraz z napinaczem i rolkami). Po przebiegach powyżej 200–250 tys. km pojawiają się przypadki zużycia poduszek silnika i okazjonalne awarie czujników ciśnienia doładowania. Motor polecany jest raczej do spokojnej eksploatacji i długich tras, osoby szukające dynamiki powinny wybrać mocniejsze odmiany. Szeroka dostępność części pozwala na tanie utrzymanie nawet starszych egzemplarzy. Podsumowując: silnik R2BF 125 KM to opłacalny wybór do codziennych dojazdów, zwłaszcza jeśli ceni się przewidywalność i umiarkowane koszty eksploatacji.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.2 MZR CD 125KM R2BF – Mazda 6, Mazda 5, Ford...