Silnik 2.2 MZR CD 163KM R2AA to jedna z najbardziej rozpoznawalnych nowoczesnych jednostek wysokoprężnych Mazdy i Forda, oferowana od 2008 roku w takich modelach jak Mazda 6, CX-7, 5 oraz Mondeo. Czterocylindrowy turbodiesel o pojemności 2184 cm³, z 16-zaworową głowicą DOHC, oferuje moc 163 KM przy 3500 obr./min oraz moment 360 Nm już od 1800 obr./min. Motor wyposażono w system wtrysku common rail Bosch, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, filtr DPF i intercooler, które zapewniają wysoką efektywność, cichą pracę i niskie zużycie paliwa – typowo 6,0–7,2 l/100 km. Użytkownicy chwalą silnik za znakomitą elastyczność i kulturę pracy – auto błyskawicznie reaguje na gaz, idealne do wyprzedzania i jazdy po autostradzie, zwłaszcza przy pełnym obciążeniu. Zaletą jest też odporność na przeciążenia oraz bardzo dobre ogrzewanie wnętrza zimą. Opinie serwisowe i użytkowników podkreślają dużą trwałość głównych podzespołów: przy regularnej wymianie oleju (co 10-15 tys. km) oraz stosowaniu wysokiej jakości filtrów i paliwa, motor bez poważnych usterek pokonuje ponad 300 tys. km. Wady? Za główny problem uchodzi wrażliwość DPF na jazdę miejską – krótka trasa to gwarantowane zapychanie i kosztowne regeneracje. Powszechne są także awarie zaworu EGR oraz drobne wycieki spod pokrywy zaworowej po większych przebiegach. Zdarzają się awarie turbosprężarki (najczęściej przy dłuższych interwałach wymiany oleju), czujników ciśnienia i układu podciśnieniowego. Część użytkowników narzeka na kosztowną i trudną wymianę niektórych podzespołów (świece żarowe, czujnik wałka, wtryskiwacze). Mimo tego jednak silnik 2.2 MZR CD 163KM jest chwalony jako dynamiczny, ekonomiczny i wytrzymały – polecany dla osób robiących dłuższe trasy i oczekujących zarówno osiągów, jak i komfortu rodzinnym autem klasy średniej.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.2 MZR CD 163KM R2AA – Mazda 6, Mazda CX-7, Mazda...