Silnik 2.2 R4 D 16V 95KM OM604.91 – Mercedes W202, Mercedes W124, Mercedes Vito, Mercedes MB100 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 R4 D 16V 95KM OM604.91 to klasyka wśród mercedesowskich diesli – czterocylindrowa, szesnastozaworowa konstrukcja, wolnossąca o pojemności 2155 cm³, o mocy 95 KM (przy 5000 obr./min) i momencie 150 Nm przy 2800 obr./min. Motor był montowany m.in. w Mercedesie W202 (C220D), W124, Vito W638 i MB100. Najważniejsza zaleta tej jednostki to fenomenalna trwałość: wiele egzemplarzy przekracza 600–800 tys. km, a nawet milionowe przebiegi nie są rzadkością przy regularnej zmianie oleju (max co 10 tys. km) i dbaniu o chłodzenie. Bardzo niska awaryjność głównej mechaniki, solidność zaworów, kute tłoki i brak turbo czynią ten silnik praktycznie „nie do zajechania” w długofalowej, spokojnej eksploatacji. Motor odporny na gorszej jakości paliwo, świetnie radzi sobie z długimi trasami i równą jazdą na obciążeniu. Opinie użytkowników: bardzo pozytywne, chętnie wybierany na bazę do samochodów do nauki jazdy, taksówek i długodystansowych „wołów roboczych”. Wady: ogromna ospałość (przyspieszenie powyżej 16 s do „setki”, słaba dynamika przy pełnym obciążeniu), wyraźny hałas, duże drgania na biegu jałowym, a po wielu latach powszechne wycieki oleju z pokrywy zaworowej oraz pompy wtryskowej. Silnik podatny na przegrzewanie się przy bardzo złej obsłudze układu chłodzenia (stare Vito, MB100). W starszych egzemplarzach sporadycznie awarie pompy paliwa, filtra powietrza i niewielkie pęknięcia obudowy rozrządu (mechanizm napędzany jest podwójnym łańcuchem). Podsumowując, OM604.91 to wybór dla osób oczekujących bezawaryjnego, taniego napędu na długie lata – do spokojnej jazdy, nie na sprint spod świateł.