Silnik 2.2 SKYACTIV D 150KM SH VPTSto flagowy diesel Mazdy opracowany zgodnie z filozofią Skyactiv, czyli zmaksymalizowania wydajności i ograniczenia strat energii bez stosowania downsizingu. Jednostka trafiła do Mazdy CX-5, Mazda 6, Mazda 3 i najnowszej CX-30. Czterocylindrowa, 16-zaworowa konstrukcja o pojemności 2,2 litra cechuje się bardzo niskim stopniem sprężania (14:1), lekkim aluminiowym blokiem i zaawansowanym układem wtryskowym common rail. Silnik generuje 150 KM przy 4500 rpm oraz 380 Nm od 1800 do 2600 rpm. Największą zaletą jest ogromna elastyczność pod obciążeniem, wzorowa kultura pracy i niemal benzynowa cisza nawet na biegu jałowym. Użytkownicy chwalą bardzo niskie spalanie (mieszcząc się w trasie w 5–5,4 l/100 km) przy świetnych osiągach w miejskich crossoverach i rodzinnych sedanach – przyspieszenie do setki wynosi w CX-5 ok. 9,4 sekundy, w 6-ce niższe o 0,5s. Silnik chwalony jest także za natychmiastową reakcję na gaz oraz wolne turbo-lag dzięki dwóm turbosprężarkom o zróżnicowanej wydajności. Mechanicy cenią go za odporność na przeciążenia, dobrą dostępność części i szeroko znaną konstrukcję. Wśród wad dominują uwagi dotyczące konieczności rygorystycznej obsługi DPF – silnik, mimo nowoczesnych rozwiązań, źle znosi krótkie odcinki miejskie i zaczopowanie filtra cząstek stałych. Użytkownicy raportują sporadyczne usterki zaworu EGR, czasami nietrwałość czujników ciśnienia spalin oraz wycieki z intercoolera przy przebiegach powyżej 150 tys. km. Sporadyczne bywają wycieki oleju spod pokrywy zaworowej, a wczesne roczniki miewały wywoływane wadą uszczelkę trwale powtarzające się wycieki płynu chłodniczego. Eksperci i użytkownicy podkreślają, że kluczowe dla długiego i bezproblemowego użytkowania jest stosowanie oleju o niskiej zawartości popiołów i regularny serwis, najlepiej co 10–12 tys. km. Podsumowując, SKYACTIV D 150KM uznawany jest za jeden z najlepszych japońskich diesli do jazdy trasowej, rodzinnej oraz flotowej – dynamiczny, oszczędny, przyszłościowy, lecz wymagający rozsądnej eksploatacji i świadomego podejścia serwisowego.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.2 SKYACTIV D 150KM SH VPTS – Mazda CX-5, Mazda 6,...