Silnik 2.2 SKYACTIV D SH VPTS – Mazda 6, Mazda CX-5, Mazda 3, Mazda CX-8 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 SKYACTIV D SH VPTSto nazwa całej rodziny wysokoprężnych silników Mazdy z technologią Skyactiv. Stosowany w Mazdzie 6, CX-5, 3 i CX-8 (oraz 2.2 D w CX-60), jest rozwiązaniem stawiającym na bardzo niską masę (aluminiowy blok, cienkościenne odlewy), unikalnie niski stopień sprężania oraz dwa sekwencyjne turbosprężarki. W zależności od mapy, silnik oferuje od 150 do 184 KM i od 380 do 445 Nm momentu, zapewniając zarówno ekonomię (spalanie 5,0–6,5 l/100 km) jak i osiągi dorównujące benzynie klasy 2.0T. Kultura pracy SKYACTIV D należy do najlepszych na rynku: niemal bezwibracyjny, cichy, wybitnie „płynny” przy zmianach obciążenia, bardzo szybki rozruch nawet w mrozie. Użytkownicy i mechanicy chwalą wysoką trwałość głównej mechaniki (przebiegi 350–400 tys. km nie są unikalne), dużą dostępność części zamiennych oraz łatwość serwisu (silnik znany warsztatom na całym świecie). Wady? Zdecydowanie największa to ryzyko szybkiego zapychania DPF przy eksploatacji miejskiej krótkotrwałej – nawet najnowsze wersje nadal wymagają dynamiki i tras. Znane są też awarie zaworów EGR (typowe dla wszystkich diesli Skyactiv), sporadyczne wycieki oleju z chłodnic oleju, a w początkowych latach produkcji możliwe były awarie uszczelek pod głowicą (poprawione po 2014). Opinie użytkowników koncentrują się na bardzo dobrym kompromisie: przy regularnym serwisie, odpowiednim doborze oleju i jeździe trasowej silniki Skyactiv D gwarantują długowieczność i przewidywalność kosztów. Zalecane są szczególnie ludziom robiącym dużą liczbę kilometrów rocznie lub użytkownikom flot, którzy szukają ekonomii bez kompromisu na dynamice i kulturze jazdy.