Silnik 2.2 TDCi 16V DW12C to topowa wersja wysokoprężna Forda, dedykowana wymagającym użytkownikom dużych vanów i flot (Mondeo, Galaxy, S-Max, Transit). Czterocylindrowa jednostka z common rail generuje moc od 190 do 200 KM oraz aż 420 Nm momentu od 1 750 obr./min (overboost do 450 Nm). Turbo o zmiennej geometrii zapewnia imponującą elastyczność – nawet przy kompletnym załadunku Transportera lub Galaxy auto nie traci wigoru, przyspiesza do 100 km/h w okolicach 8,2 s (Mondeo). Największym plusem tej jednostki jest bardzo wysoka dynamika, cicha praca, wyjątkowo szybkie nagrzewanie kabiny w zimie i niskie realne spalanie (średnio 6,9–7,8 l/100 km), biorąc pod uwagę moc i masę auta. Mechanicy podkreślają znakomitą trwałość turbosprężarki, wtrysków (Bosch piezo) oraz szeroki dostęp do teorii i praktyki serwisowej. Typowe wady: silnik bardzo nie lubi miejskiej jazdy – zapychanie filtra DPF często kończy się wymianą lub kosztowną regeneracją (2000–3500 zł); zdarzają się również awarie pompy wody, czujników NOx oraz opóźnione wypalanie DPF. Wielu użytkowników wskazuje na wycieki spod przewodów intercoolera oraz denerwujące „check engine” przy drobnych rozbieżnościach ciśnień spalin. Skrócenie interwału wymiany oleju (co 10–12 tys. km) oraz tankowanie markowego paliwa pozwala utrzymać jednostkę w dobrej kondycji przy przebiegach powyżej 300 tys. km. Kierowcy doceniają fenomenalny zapas mocy i wyprzedzanie „z dowolnych obrotów”, a dobrze utrzymane DW12C długo służą w flotach i autach rodzinnych.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.2 TDCi 16V 190–200 KM DW12C – Ford – modele: Mondeo, Galaxy, S‑Max,...