Silnik 2.2 VCDi (GM Z22D1) to zaawansowana jednostka wysokoprężna wykorzystywana głównie w Oplu Signum, Vectra, Insignia oraz Astrze J. Wersje mocy to 163–184 KM, moment obrotowy 350–400 Nm (dostępny od 2 000 obr./min). Motor korzysta z wtrysku Common Rail firmy Bosch III generacji, rozrządu łańcuchowego i turbo o zmiennej geometrii. Znakiem rozpoznawczym tej rodziny jest niska głośność pracy oraz bardzo dobre wyniki spalania (średnio 5,7–7,1 l/100 km w dużych modelach jak Insignia). Użytkownicy cenią silnik za wysoką trwałość turbosprężarki, brak zaawansowanego osprzętu (np. brakuje AdBlue), przewidywalność typowych napraw i szeroką dostępność części. Największe zalety: dobra elastyczność, szybka reakcja na gaz, niewielkie koszty naprawy wtrysków (w porównaniu do konkurencji) oraz szeroka baza zamienników. Wady: najczęściej wycieki oleju spod pokrywy zaworowej i okolic rozrządu (szczególnie w autach powyżej 180 tys. km), awarie EGR, ryzyko przedwczesnego rozciągnięcia łańcucha rozrządu przy sporadycznej jeździe i zaniedbanym serwisie, czasem szwankuje filtr DPF (w Astrach/Insigniach używanych wyłącznie miejskich). Przy przebiegu rzędu 180–220 tys. km może dochodzić do głośnej pracy rozrządu i konieczności kompletnej jego wymiany. Opinie są przeważająco pozytywne – wygrywa tu taniość napraw oraz bardzo dobra dynamika, choć silnik wymaga świadomego użytkowania i regularnych kontroli rozrządu.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.2 VCDi 163–184 KM GM Z22D1 – Opel/Vauxhall – modele: Signum, Vectra, Insignia,...