Silnik 2.2 XDI 16V 178–181KM D22DTR – SsangYong Rexton, Tivoli, XLV – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.2 XDI 16V D22DTR to nowoczesna jednostka wysokoprężna stosowana w SUV-ach i crossoverach koreańskiej marki SsangYong – Rexton, Tivoli, XLV. Konstrukcja: czterocylindrowa, 16-zaworowa, Common Rail Bosch 1800/2000 bar, turbo ze zmienną geometrią i rozrządem łańcuchowym. Osiągi: 178–181 KM i 420 Nm już od 1 600 obr./min. Największym plusem tego silnika jest olbrzymia elastyczność, wytrzymałość na przeciążenia i komfortowa praca, szczególnie w autach z automatem 7G-Tronic. Opinie właścicieli podkreślają bardzo cicho pracujący motor, łatwy rozruch zimą i zaawansowaną odporność na marnej jakości paliwo, co czyni go idealnym do dłuższych tras oraz lekkiego off-roadu. Średnie spalanie to 6,6–8,0 l/100 km, a przy spokojnej jeździe – nawet mniej. Najczęstsze wady: ryzyko wycieków spod chłodnicy EGR, sporadyczne pęknięcie przewodów dolotowych oraz typowe awarie DPF i czujnika NOx (zwłaszcza w auta eksploatowanych wyłącznie miejskich). Kosztowne są regeneracje turbo i wymiany łańcucha rozrządu (ponad 200 tys. km). Sam motor bardzo dobrze znosi dynamiczną jazdę, szybkie przeglądy (olej max co 12 tys. km) i nie wymaga szczególnie drogiego serwisu – większość napraw można wykonać poza ASO. Mechanicy podkreślają łatwość dostępu do osprzętu i solidność układu paliwowego. Podsumowując: silnik D22DTR to udana, nowoczesna jednostka dla osób ceniących bezobsługową jazdę nawet w trudnych warunkach.