Silnik 2.3 ENERGY DCI 146KM M9T – Renault Master, Nissan NV400 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.3 Energy dCi 146KM M9Tnależy do fundamentalnych jednostek francuskiego koncernu Renault użytkowanych w Masterze i bliźniakach: NV400, Opel Movano. To motor 4-cylindrowy, 2298 cm³, 16-zaworowy DOHC, z systemem common rail drugiej/trzeciej generacji, turbo o zmiennej geometrii, DPF i (w młodszych odsłonach) układem SCR/AdBlue. Parametry – 146KM przy 3500 obr./min, moment 360 Nm od 1500 obr./min w szerokim zakresie. W opinii użytkowników doceniana jest bardzo dobra elastyczność (pełen ładunek nawet na trasie nie zabiera z dynamiki), niskie zużycie paliwa (6,8–8,0 l/100 km w autach dostawczych), cicha praca i relatywnie tanie przeglądy. Kluczowe zalety: odporność na słabe paliwo, szeroka dostępność zamienników części, duża wytrzymałość rozrządu (pas, interwał 160–180 tys. km), prosty dostęp do osprzętu. Minusami są typowo występujące usterki DPF (przy intensywnej jeździe miejskiej, słabe wypalanie), czasami wycieki spod pokrywy zaworowej, awarie EGR i sporadyczne przypadki regeneracji turbo po 200–250 tys. km. Część użytkowników narzeka na konieczność częstego dolewania AdBlue przy wersjach Euro6 oraz podatność na uszkodzenia przewodów podciśnienia. Ogólnie trwałość oceniana jest dobrze (300–400 tys. km typowe przebiegi), a naprawy nie generują wysokich kosztów poza siecią ASO. Wielu warsztatowców rekomenduje wersję 146KM jako idealny kompromis między kosztami obsługi a parametrami – szczególnie do dużych flot i firm transportowych.