Silnik 2.3 TWIN TURBO DCI 163–170KM M9T – Renault Master, Opel Movano – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.3 Twin Turbo DCI 163–170KM M9Tto najnowocześniejsza propozycja dla użytkowych vanów klasy L2/L3 w Europie – Renault Master i Opel Movano trzeciej generacji (również Nissan NV400). Jednostka 2298 cm³, czterocylindrowa, 16-zaworowa, z układem dwóch turbosprężarek (sekwencyjnie: jedna doładowuje niskie, druga wysokie obroty), DPF, SCR i common rail czwartej generacji. Maksymalna moc: 163–170 KM, moment 380–400 Nm, dostępny już od 1500 obr./min. Motor chwalony za dużą elastyczność, stabilność nawet pod pełnym obciążeniem i oszczędność paliwa (realnie 7,8–8,8 l/100 km). Opinie flot doceniają wysoką dynamikę (zestawienie z nowym automatem daje znakomite osiągi nawet z 2 tonami ładunku), cichą pracę i znakomitą regenerację DPF podczas tras. Zaletami są: wytrzymałość turbo (przy wymianie oleju co 15 tys. km), długowieczność głównych podzespołów oraz szeroka baza zamienników. Wadą jest złożone serwisowanie (2x turbo to wyższy koszt naprawy), wysokie wymagania co do jakości AdBlue (niskiej klasy płyny szybciej powodują awarie osprzętu SCR), częste uszkodzenia EGR przy niedostatecznych przebiegach oraz typowe wycieki spod chłodnic EGR. Przy przebiegach 250–300 tys. km spotyka się konieczność regeneracji turbo lub wymiany czujników NOx. Dla użytkowników flotowych i wymagających przewoźników ten silnik to optymalny wybór – pod warunkiem regularnej obsługi i dynamicznej eksploatacji, nie nadaje się do aut wykorzystywanych wyłącznie w mieście!