Silnik 2.4 D5 20V 215KM D5 244T11T15 – Volvo XC70, S80 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.4 D5 20V 215KM D5 244T11T15 to finalna wersja kultowej serii D5 w modelach XC70, S80, wyróżniająca się wyśrubowaną efektywnością i dynamiką. Odmiana ta, produkowana od ok. 2011 roku, posiada nowoczesny układ twin-turbo (sekwencyjne doładowanie), 20-zaworową głowicę, system common rail czwartej generacji oraz masę rozwiązań elektronicznych podnoszących parametry. Oferuje 215KM przy 4000 obr./min i potężny moment 440Nm (1750–3250 obr./min), pozwalając na osiągi niespotykane w tej klasie (poniżej 8 sekund do 100 km/h w SUV-ie). Kluczową zaletą jest fenomenalna elastyczność – auto pociągnie przyczepę, przyspieszy do wyprzedzania w każdym zakresie, a wyciszenie kabiny jest wzorcowe. Dużym plusem są też bardzo trwałe wtryskiwacze (przy regularnym serwisie 250–300 tys. km bez problemu) i turbosprężarki, jeśli nie unika się tras. Spalanie – wręcz zaskakująco niskie w tej klasie (6,8–7,5 l/100 km). Wadą bywa awaryjność osprzętu: najwięcej zgłoszeń dotyczy DPF-u (zwłaszcza przy dominującej jeździe miejskiej), a także czujników AdBlue (w nowszych wersjach). Zdarzają się usterki EGR, trudny dostęp do części pod maską i wyższe ceny napraw dwumasy. Charakterystyczną przypadłością są też wycieki płynu chłodniczego z chłodnicy EGR oraz sporadyczne pęknięcia kolektora dolotowego. Opinie są bardzo pozytywne, choć użytkownicy uczulają na konieczność rygorystycznego serwisu olejowego (najlepiej co 10–12 tys. km) oraz okresowe „przepalanie” DPF. Silnik D5 215 KM uchodzi za wzór trwałości w segmencie dużych diesli klasy premium, godny wyboru na długie lata i duże przebiegi pod warunkiem rozsądnej eksploatacji.