Silnik 2.5 16V CRDI 140KM D4CB – Hyundai H1, Hyundai Starex, Kia Bongo, Hyundai Libero – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 16V CRDI 140KM D4CB to mocno eksploatowana jednostka wysokoprężna stworzona z myślą o cięższych pojazdach użytkowych: Hyundai H1, Starex, Libero czy Kia Bongo. To czterocylindrowy motor o pojemności 2497 cm³, 16-zaworowa głowica, turbo o zmiennej geometrii i precyzyjny wtrysk common rail Bosch. Moc maksymalna 140 KM przy 3800 obr./min, moment 343 Nm od 2000 obr./min zapewniają bardzo dobrą elastyczność i “ciężarowy” ciąg, szczególnie dla busów i lekkich dostawczaków. Główne plusy to trwałość wtrysku przy stosowaniu dobrych paliw, wytrzymały blok żeliwny, umiarkowane spalanie (8,5–10 l/100 km w cyklu mieszanym) i bardzo szeroka baza serwisowa (wspólna z osobowymi modelami Hyundaia i Kii). Silnik dobrze znosi duże przebiegi, a użytkownicy chwalą jego “wołowaty” charakter – spokojny rozruch, liniowe oddanie mocy i odporność na dłuższe zaniedbania serwisowe. Wady to przede wszystkim delikatność wtryskiwaczy – na tanim paliwie szybko się psują; powszechne są wycieki oleju spod pokrywy zaworów i turbo oraz łapanie nagaru w EGR już po 100 tys. km. Mechanicy ostrzegają przed przegrzewaniem i sugerują częstą wymianę płynu chłodniczego (znane przypadki pękania głowicy przy przegrzaniu). Spotykane problemy to opóźnione wypalanie DPF, głośna praca na zimno i dłuższe rozgrzewanie, a także szybkie zużycie sprzęgła w ciężkich warunkach. Opinie są pozytywne, jeśli przestrzega się interwałów serwisowych – silnik 2.5 CRDI 140KM docenią kierowcy łączący jazdę miejską i dalekobieżną, przy czym jego trwałość zależy od jakości stosowanego paliwa i regularności wymian oleju.