Silnik 2.5 16V CRDI 170KM D4CB – Hyundai H1, Kia Sorento, Hyundai Terracan, Kia K2700 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 CRDI 170 KM D4CB należy do jednej z najmocniejszych odmian tego bloku – znajdziemy go w Hyundaiu H1, Terracanie, Kii K2700 i Sorento. 16-zaworowa głowica, turbo o zmiennej geometrii (często z intercoolerem), common rail Bosch i solidny dolot, a do tego żeliwny blok – wszystko to pozwala uzyskać 170 KM przy 3800 obr./min i 392 Nm przy 2000/2500 obr./min. Największą zaletą tej wersji jest elastyczność – nawet ciężkie SUV-y czy busy przyspieszają sprawnie i płynnie. Użytkownicy wskazują na potencjał do legalnego tuningu (do 200 KM przy zachowaniu trwałości), niewielką awaryjność turbo i wtryskiwaczy przy regularnym serwisie oraz możliwość szerokiej adaptacji – ten sam motor trafiał do osobówek, terenówek i pojazdów użytkowych. Spalanie jest wyższe niż w wersjach 140 KM (9,0–11,0 l/100 km), za to komfort jazdy oraz kultura pracy stoją na bardzo wysokim poziomie. Wady? Najpowszechniejsze to wycieki spod pokrywy zaworów, podatność na przegrzewanie (przy zaniedbaniach szybko pęka głowica), wyeksploatowana turbina po mocnych przebiegach i awarie sprzęgieł dwumasowych oraz czujników ciśnienia turbo. Problemem bywa typowy dla CRDI hałas i dłuższe nagrzewanie, a w przypadkach jazdy wyłącznie miejskiej – szybkie zapychanie DPF i EGR. Mechanicy polecają częstą wymianę oleju (co 10-12 tys. km) oraz serwisowanie układu dolotowego. Opinie użytkowników są w większości bardzo dobre przy użytkowaniu w trasie, ale ostrzegają przed drobnymi naprawami typowymi dla “urabiających się” diesli. Silnik wytrzymuje wielkie przebiegi i sprawdzi się zarówno w vanach, SUV-ach, jak i dostawczakach.