Silnik 2.5 DT 113KM S8U – Renault Master, Traffic – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 DT S8U o mocy 113 KM to klasyczna francuska jednostka turbo-diesel stosowana szeroko w dostawczych modelach Renault Master oraz Traffic na przełomie lat 90. i 2000. Motor o pojemności 2445 cm³ i ośmiozaworowej głowicy charakteryzuje się prostotą obsługi, napędem rozrządu na pasku (łatwy dostęp, tani serwis) oraz mechanicznym wtryskiem Lucas, który nie wymaga zaawansowanej elektroniki sterującej. Największym atutem S8U jest możliwość bezawaryjnej pracy nawet przy regularnych niedopilnowaniach – silnik świetnie znosi złej jakości paliwo, jest odporny na długie przestoje i przewożenie ciężkich ładunków. Średnie spalanie: 8,5–10 l/100 km (w zależności od zabudowy). Użytkownicy chwalą łatwość wymiany elementów eksploatacyjnych, prostotę napraw (każdy warsztat sobie poradzi) oraz typową francuską wybaczalność przy zaniedbaniach obsługi. Do wad należą pojedyncze przypadki wycieku oleju spod pokrywy zaworowej, zapowietrzeń układu pompy wtryskowej oraz powolne osiągi przy pełnym załadunku. Silnik S8U z racji konstrukcji wymaga kontroli chłodnicy i szczelności przewodów cieczy – incydentalnie notuje się drobne przegrzania w bardzo gorących warunkach lub przy uszkodzonym termostacie. Użytkownicy polecają regularne wymiany oleju i szybkie eliminowanie wycieków. To typowy „wołek roboczy” do każdego zadania, odporny na upływ czasu, choć wyraźnie odstaje dynamiką od współczesnych diesli – wybór dla tych, którzy przedkładają taniość serwisu i trwałość ponad osiągi.