Silnik 2.5 R5 D 10V OM602.91 to klasyk inżynierii Mercedesa końcówki lat 80. i 90. – rzędowy, pięciocylindrowy diesel bez turbodoładowania, montowany m.in. w MB100, W124, T1 („Düdo”) oraz modelu 190D. Skonstruowany na bazie żeliwnego bloku i 10-zaworowej głowicy, ceniony za legendarną trwałość: przy regularnych wymianach oleju i ustawieniu zaworów przekracza bez trudu 600 tys. km. Silnik o pojemności 2497 cm³ generuje 90–94 KM i 149–161 Nm przy 2800 obr./min, co zapewnia przyzwoite osiągi w segmencie „dostawczaków” oraz aut klasy średniej. Największym atutem OM602.91 jest absolutna odporność na zaniedbania – znosi gorsze paliwo, długie przestoje, jazdę „na zimno” i niemal każdą awarię eksploatacyjną. Mechanicy podkreślają niewielką ilość elektroniki, prosty rozrząd (łańcuch), tanie podzespoły i łatwy dostęp do serwisu. Typowe usterki dotyczą: zużycia uszczelniaczy zaworowych, wycieków z pompy wtryskowej oraz powolnego, lecz stałego spadku mocy po 300–400 tys. km. Motor jest głośny, względnie powolny (przyspieszenie do 100 km/h powyżej 20 sekund) i generuje sporo dymienia przy mocniejszym przyspieszaniu. Zdarzają się luzy na wałku rozrządu po wysokich przebiegach, potrzebna jest regularna regulacja luzu zaworowego. Ostatecznie OM602.91 to wymarzony diesel dla miłośników taniej jazdy i „niezniszczalnej” mechaniki oraz flot czy firm budowlanych – lepiej znosi zaniedbania niż większość współczesnych silników.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 R5 D 10V 90–94KM OM602.91 – Mercedes W124, Mercedes MB100,...