Silnik 2.5 R5 TDI 10V PD o mocy 130KM to późniejsza odmiana rzędowej „piątki” montowana m.in. w Volkswagenie T4 oraz Audi A6 C5 po 2001 r. i charakteryzująca się wtryskiem typu pompowtryskiwacz (PD – Pumpe Düse), turbiną VNT i większą precyzją paliwową. Rozwija 130 KM przy 3500 obr./min i 310 Nm przy 1950 obr./min. Najważniejszą zaletą tej jednostki jest wysoka elastyczność nawet przy obciążeniu – doskonała do długich tras i aut dostawczych. Motor jest oceniany za cichą i równą pracę przy wyższych prędkościach (szczególnie w Audi), dość niskie spalanie (6,7–8,5 l/100 km) i łatwość tuningu „softowego” do 150–160 KM. Niekwestionowany atut: bardzo niska awaryjność głównej mechaniki i wytrzymałość nawet ponad 400 tys. km. Wady? Przede wszystkim awarie pompowtryskiwaczy (przy dużych przebiegach lub złym paliwie), wycieki oleju spod pokrywy zaworów, sporadyczne awarie turbosprężarki i kosztowne naprawy głowic (przy dłuższych zaniedbaniach serwisowych). Mechanicy zalecają wymianę oleju co 10–12 tys. km i stosowanie wyłącznie wysokiej jakości filtrów paliwa. Użytkownicy zgłaszają także dłuższe rozgrzewanie zimą oraz zauważalne wibracje na biegu jałowym po dużych przebiegach. Silnik 2.5 R5 TDI PD 130KM pozostaje bardzo cenioną jednostką do jazd długodystansowych – zwłaszcza w T4 i Audi A6 kombi, gdzie rewelacyjnie znosi obciążenia i przewidywalnie się regeneruje, jeśli tylko nie ignoruje się podstaw eksploatacji.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 R5 TDI 10V PD 130KM – Volkswagen T4, Audi A6...