Silnik 2.5 R6 TD M51D25 to klasyczny rzędowy turbodiesel BMW, montowany w E36, E39, E38 (seria 5, 3, 7) oraz pierwszych X5. R6, 12-zaworowy, o pojemności 2497 cm³, generuje w zależności od wersji 115–143 KM i moment 260–280Nm (przy 2200 obr./min). Kluczowe atuty: legendarnie trwała mechanika (wiele egzemplarzy pokonuje ponad 600 tys. km bez remontu!), bardzo prosta obsługa naprawcza (układ bez common raila, tradycyjna rotacyjna pompa wtryskowa Bosch), niskie koszty serwisu, szeroka dostępność części i ogromna tolerancja na gorszej jakości paliwo. Motor jest chwalony za miękką pracę, dźwięk „szóstki” i stosunkowo niskie spalanie (6,9–7,9 l/100km w E39). Wady: przede wszystkim przestarzała, głośna praca (szczególnie na zimno), spore dymienie przy większych przebiegach, słaba reakcja na gaz przy niskich obrotach, powolne nagrzewanie zimą oraz typowe wycieki spod uszczelki pokrywy zaworów. Poważniejsze awarie głównie przy zaniedbanych serwisach: zdarzają się wyciekające pompy wtryskowe i problemy z turbo po wieloletniej eksploatacji. Mechanicy ostrzegają także przed przegrzewaniem się chłodnicy po latach. Zalecają częste wymiany płynów i szybkie reagowanie na wycieki – motor ten odwdzięcza się ogromną żywotnością. Idealny wybór dla kierowców-flotowców, miłośników młodychtimerów i tych, którzy szukają niemal „niezniszczalnej” konstrukcji diesla o klasycznym brzmieniu.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 R6 TD 115–143 KM M51D25 – BMW – modele: E38, E39, E36,...