Silnik 2.5 TD 12V WL T to japońska, dwunastozaworowa jednostka spotykana głównie w pick-upach Mazda B2500, Ford Ranger, MPV oraz Ford Maverick. Jest to wytrzymała jednostka R4 o pojemności 2499 cm³, turbo ze stałą geometrią, mechaniczny wtrysk Common Rail Bosch, rozrząd na pasku (120 tys. km interwał), moc 115 KM przy 3500 obr./min i moment 280–300 Nm. Zalety: silnik jest bardzo trwały mechanicznie (przebiegi powyżej 350–400 tys. km normą), odporny na ciężkie warunki pracy (off-road, rolnictwo, trasy z przyczepą), niesamowicie łatwy w serwisowaniu (dostęp do większości podzespołów), tanie części oryginalne i zamienne, oszczędny (6,5–8,5 l/100km), chwalony za ciche funkcjonowanie na średnich obrotach. Użytkownicy doceniają szybki rozruch w mrozie, łatwą obsługę i elastyczność nawet pod załadunkiem. Wady: jedną z najczęstszych bolączek są wycieki oleju z pokrywy zaworów i przewodów turbo, słaba dynamika na autostradzie (realnie do 120 km/h sprawna, powyżej traci parę), podatność na uszkodzenia przewodów paliwowych w starzejących się egzemplarzach oraz kosztowne awarie pompy oleju przy bardzo wysokich przebiegach. Problemem jest także nadmiar nagaru w kolektorze dolotowym i powolne nagrzewanie kabiny przy zimnej pogodzie. Turbo przy zaniedbaniu wymiany oleju potrafi się zatrzeć. Mechanicy zalecają wymianę oleju co 10 tys. km, regularny serwis rozrządu, wymianę filtrów i doraźną kontrolę przewodów. Opinie kierowców: pick-upy na tym silniku są obiektem pożądania, motor uchodzi za „nie do zajechania” pod warunkiem pilnowania serwisu. Zaawansowana eksploatacja w terenie wskazuje na konieczność dbałości o szczelność układu chłodzenia i kolektor wydechowy. Polecany jako tani, bardzo trwały diesel do zadań specjalnych.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.5 TD 12V 115KM WL T – Mazda B2500, Ford Ranger,...