Silnik 2.5 V6 TDI 24V 163KM – Audi A6 C5, A4 B6, Volkswagen Passat B5 FL – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.5 V6 TDI 24V o mocy 163KM to ikoniczna jednostka z koncernu VAG z początku XXI wieku. Montowano ją szeroko w Audi A6 C5, A4 B6 oraz Passacie B5 FL, a przez lata zdobyła rzeszę zarówno zwolenników, jak i krytyków. Konstrukcja: 6 cylindrów w układzie V, 24-zaworowa głowica, rozrząd realizowany za pomocą pasków zębatych i przekładni zębatych, dwie głowice aluminiowe, turbo o zmiennej geometrii oraz wtrysk bezpośredni (system VP44 i od końca 2003 roku pompowtryskiwacze w wybranych wersjach). Parametry: 163KM przy 4000 obr./min i 350 Nm momentu już od 1500 obr./min. Jednostka ceniona jest głównie za wysoką kulturę pracy, typowo „benzynowe” brzmienie, cichą pracę, aksamitne rozwijanie mocy oraz potężną elastyczność podczas jazdy w trasie. Przez długi czas uchodził za najlepszy kompromis do ciężkich aut kombi oraz limuzyn segmentu E. Najważniejsze zalety: bardzo mocna konstrukcja bloku, szeroka dostępność części (mnogość odmian i wersji), niskie spalanie w trasie (6,5–7,5 l/100km mimo mocy i momentu), dobre wyciszenie, niezawodność głównych podzespołów napędu (koła zamachowego, skrzyni biegów) i wysoka odporność na obciążenia holownicze. Wady tego silnika są jednak znane wszystkim mechanikom: kosztowna obsługa rozrządu – przekładnie i paski wymagają wymiany co 90–100 tys. km, skomplikowany układ smarowania (często dochodzi do nagarowania kanałów i nieprawidłowego ciśnienia oleju), awaryjne pompy wtryskowe VP44 (usterki elektroniki na skutek przegrzania lub zanieczyszczenia paliwa), nieszczelności pod uszczelkami głowic, a także przypadłości w postaci wycieków oleju z uszczelniaczy. Przy dużych przebiegach mogą pojawić się wyeksploatowane panewki (zwłaszcza jeśli zaniedbano wymiany oleju), pęknięcia aluminiowych głowic (przegrzewanie, awarie chłodniczek oleju), uszkodzenia wałków rozrządu (szczególnie w wersjach z wtryskiem pompowtryskiwaczowym). Opinie użytkowników są podzielone: docenia się przyjemność z jazdy, trwałość dolnej partii silnika i potencjał do tuningu (200+KM bez uszczerbku dla trwałości, jeśli dobrze serwisowany), ale wielu ostrzega przed zaniedbanymi egzemplarzami flotowymi – naprawy bywają bardzo kosztowne. Koszty serwisu i diagnostyki są wyższe niż w 4-cylindrowych dieslach. Wniosek? 2.5 V6 TDI 163KM to silnik dla świadomych użytkowników, którzy regularnie inwestują w obsługę oraz szukają klasy premium z atmosferą mocnego diesla.