Silnik 2.7 R5 CDI 20V OM647.96 – Mercedes E W211, Sprinter, Vito – dane techniczne, opinie, wady i zalety

OM647.96 to następca legendarnego OM612, stosowany w Mercedesach klasy E W211, Sprinter II oraz Vito. Pięciorzędowy, 20-zaworowy diesel z wtryskiem common rail drugiej generacji, turbo VNT/intercoolerem, rozrządem na łańcuchu i masywną głowicą aluminiową. Parametry: moc 163KM (niektóre Sprintery 150KM), moment 340–370 Nm od 1800 obr./min. Silnik zyskał reputację za bardzo niskie zużycie paliwa (6,4–7,8 l/100km osobowe, 7,2–9,1 l/100km dla Sprintera nawet załadowanego na maxa), wyjątkową solidność głównej mechaniki (przebiegi 500–600 tys. km bez awarii), cichszą pracę od poprzednika i świetną elastyczność. Innowacją była poprawiona uszczelka głowicy oraz wytrzymalszy mechanizm rozrządu. Główne plusy: tanie naprawy osprzętu (wtryski i turbo łatwo dostępne), szeroki wybór zamienników, duża wiedza warsztatów niezależnych w Polsce. Wady: wycieki spod pokrywy zaworów, podatność na zapychanie EGR przy intensywnym mieście, okresowe awarie czujników wałka i przepływomierza, wycieki na kolektorze dolotowym oraz typowy problem z DPF przy jeździe krótkimi odcinkami. Przy większych przebiegach konieczna jest regeneracja pompy wysokiego ciśnienia i czyszczenie turbo. Użytkownicy doceniają kulturę pracy, niskie spalanie i bardzo prosty, „wołowy” charakter tej jednostki. Om647 warto wybierać do aut na trasę lub używanych przez floty – dobrze znosi wysokie obciążenia i pracę z automatem. Mechanicy radzą wymianę oleju co 10 tys. km i dokładne czyszczenie DPF/EGR podczas serwisu.