Silnik 2.8 CRD 16V 150KM VM R428 to popularna jednostka wysokoprężna o włoskich korzeniach (VM Motori), stosowana w szerokiej gamie modeli dostawczych i cięższych osobowych vanów: Opel Movano, Vauxhall Movano, Fiat Ducato, Sprinter, Jumper i pochodne. Czterocylindrowy, 16-zaworowy diesel o pojemności 2776 cm³, wtrysk common rail, turbina o zmiennej geometrii łopatek, intercooler, napęd rozrządu na paska. Motor rozwija 150 KM przy 3600 obr./min i potężny moment 360–400 Nm już od 1800 obr./min, zapewniając dobre osiągi nawet przy pełnym obciążeniu. Największe zalety to trwałość głównej mechaniki (400 tys. km bez poważnych napraw nie jest rzadkością), niezła odporność na słabej jakości paliwo i wyjątkowo prosta obsługa serwisowa. Użytkownicy cenią szeroką dostępność części, tanie renowacje turbo i wtrysków oraz bardzo niewyszukane, przewidywalne bolączki. Rzeczywiste spalanie w dużych vanach to 8,0–10,0 l/100 km, w lżejszych osobówkach ok. 7,5 l. Wady wynikają przede wszystkim z podatności na awarie EGR i szybkie zapychanie DPF w wersjach miejskich. Typowe są wycieki spod pokrywy zaworów i intercoolera, rzadziej awarie czujnika ciśnienia doładowania lub pompy wtryskowej. Największą wadą tej jednostki są sporadyczne przypadki pęknięcia głowicy w modelach przegrzanych oraz szybkie zużycie dwumasy w wersjach obciążonych. Mechanicy ostrzegają przed zaniedbaniem wymiany pasków rozrządu (zalecane interwały: max 90 tys. km) oraz stosowaniem złej jakości oleju. Podsumowanie: VM R428 uchodzi za praktycznie bezproblemowego „konia roboczego” – do naprawy w każdym warsztacie, tani w eksploatacji, ale wymagający uwagi serwisowej i regularnych przeglądów osprzętu w przypadku ciężkich przebiegów i pracy pod obciążeniem.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.8 CRD 16V 150 KM VM R428 – Opel/Vauxhall, Fiat – modele: Movano,...