Silnik 2.8 DTI 114KM S9W to francuska propozycja wysokoprężnego napędu do dużych vanów i dostawczaków Renault (Master, Trafic), produkowany na przełomie XX i XXI wieku. Czterocylindrowy diesel, 2.8 l pojemności (2825 cm³), 8-zaworowa głowica, turbo doładowanie ze stałą geometrią oraz klasyczny wtrysk bezpośredni typu Bosch/Delphi. Moc: 114 KM przy 3500 obr./min, moment 260 Nm już przy 1800 obr./min. Zaletą tej jednostki jest duży zapas momentu przy niskich obrotach, bardzo niskie spalanie jak na segment (7,5–9,2 l/100 km w zależności od załadunku), prostota i przewidywalność serwisowania – duży wybór tanich zamienników, nieskomplikowana obsługa oraz szeroka dostępność. Użytkownicy podkreślają łatwość regeneracji turbo czy układu wtryskowego, bardzo dobrą wytrzymałość głównych podzespołów (przebiegi powyżej 400 000 km bez remontu). Wady: silnik jest głośny na zimno, wykazuje spore wibracje na wolnych obrotach i bywa leniwy przy wyprzedzaniu lub maksymalnym obciążeniu. Przypadłością są wycieki spod pokrywy zaworu/obudowy turbo, przedmuchy uszczelki głowicy po dużych przebiegach oraz pomniejsza awaryjność układu EGR lub sterownika świec żarowych. Zdarzają się wycieki z chłodnicy oraz awarie alternatora lub rozrusznika po 250 tys. km. Silnik uchodzi jednak za typowego „woła roboczego” – przewidywalny, łatwy w naprawie, tani w eksploatacji i odporny nawet na zaniedbania serwisowe.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.8 DTI 114KM S9W – Renault Master, Traffic – dane techniczne,...