Silnik 2.8 TD 125KM 4M40 – Mitsubishi Pajero, L200, Delica – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.8 TD 125KM 4M40 Mitsubishi uznawany jest za jednego z najtrwalszych japońskich diesli z końca lat 90. i początku XXI wieku. Czterocylindrowa, ośmiozaworowa jednostka 2835 cm³ z klasycznym turbo (VNT w nowszych wersjach), mechaniczną pompą wtryskową i solidnym, łańcuchowym napędem rozrządu. Osiągi: 125 KM przy 4000 obr./min, 295 Nm przy 2000 obr./min. Najważniejsze zalety: rewelacyjna odporność na przeciążenia i kiepskie paliwo, możliwość jazdy w trudnych warunkach terenowych oraz znakomita łatwość regeneracji – większość napraw wykonuje każdy warsztat offroadowy. Użytkownicy chwalą niskie zużycie paliwa (7,8–9,8 l/100 km Pajero, nieco więcej w L200 z napędem 4×4), legendarną żywotność i możliwość osiągnięcia 500 tys.+ km bez poważnych napraw przy regularnej wymianie oleju. Charakterystyczną wadą jest podwyższona emisja NOx i niedostosowanie do miejskiej jazdy – DPF i katalizatory pojawiają się dopiero w ostatnich latach produkcji, wcześniej silnik emituje sporo dymu („czarnosmoliwy”). Do typowych usterek: wycieki spod pokrywy zaworowej, awarie pompy wtryskowej (szczególnie uszczelki, często spowodowane kiepskiej jakości ropą bądź dłuższymi postojami), sporadyczne pęknięcia głowicy przy bardzo dużych przebiegach oraz szybkie zużycie świec żarowych. Poza tym, motor wymaga regularnej kontroli chłodnicy i układu chłodzenia – wszelkie przegrzania szybko prowadzą do poważnych napraw. Ogólnie polecany do jazdy w terenie i na dalekie wyprawy, sprawdza się także w dostawczych Delicach i terenowych L200, ale wymaga dbałości o układ chłodzenia i szybkie reagowanie na potencjalne wycieki lub awarie osprzętu.