Silnik 2.9 16V CRDI J3CR stanowił przełomowe ogniwo w gamie wysokoprężnych jednostek koreańskich marek Kia i Hyundai w pierwszej dekadzie XXI wieku. Jest to czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 2902 cm³, wyposażony w 16-zaworową głowicę, turbo o zmiennej geometrii łopatek, intercooler, napęd rozrządu paskiem i nowoczesny układ wtrysku common rail (Bosch/Delphi). Moc wynosi od 163 do 170 KM w zależności od rynku i wersji, przy solidnym momencie obrotowym rzędu 350–392 Nm dostępnym już od 1800 obr./min. Stosowany w modelach H1, Carnival, Sorento czy Terracan, zapisał się jako motor przestronnych minivanów, suvów i dostawczaków koreańskich marek. Do największych zalet J3CR należy odporność na wysokie przebiegi i dużą masę pojazdu – silnik radzi sobie z ciągnięciem przyczep, utrzymaniem niskiego spalania w trasie (8,2–9,6 l/100 km w H1, Sorento, Carnival) i relatywnie łatwym serwisem poza ASO. Wysoka kultura pracy, szybkie nagrzewanie wnętrza i dobra elastyczność są często chwalone przez użytkowników. Cenione są również trwałość turbo i dobrze dopracowany układ chłodzenia. Wady obejmują przede wszystkim podatność na zaniedbania serwisowe – przeciąganie wymiany oleju powyżej 10–12 tys. km prowadzi do zatarcia turbo i uszkodzenia panewek. Czułym punktem są także awarie EGR (zapychanie sadzą), kosztowne usterki filtra DPF w mieście oraz wtryskiwacze (szczególnie w autach flotowych po 200 tys. km). Nietrwałość pompy wysokiego ciśnienia oraz wycieki spod pokrywy zaworowej pojawiają się przy bardzo dużych przebiegach. Użytkownicy przestrzegają przed jazdą na niskiej jakości paliwie – to prowadzi do szybkiego zużycia wtrysków i drogich napraw układu paliwowego. Wielu mechaników rekomenduje regularną kontrolę przewodów chłodniczych i turbo, a także okresowe czyszczenie EGR i dolotu. Znane są pojedyncze przypadki awarii pompy wody i termostatu. Ogólna opinia to „wołek roboczy” do rodzinnych wypraw, komercyjnych zadań czy karawaningu – polecany za trwałość, dynamikę, koszty eksploatacji pod warunkiem rozsądnej, regularnej obsługi serwisowej.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.9 16V CRDI J3CR – Hyundai H1, Kia Carnival, Kia Sorento,...