Silnik 2.9 R5 TD 10V 129KM OM602.98 – Mercedes Sprinter, Mercedes Vito, Mercedes MB100, Mercedes W210 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.9 R5 TD 10V OM602.98 z kultowym kodem OM602 to pięciocylindrowy turbodiesel z końca lat 90., który napędzał m.in. Mercedesy Sprinter, Vito, MB100 oraz wybrane W210 (E290TD). Konstrukcja legendarnej niemieckiej szkoły – żeliwny blok, 10-zaworowa (2 zawory na cylinder), mechaniczna pompa wtryskowa Bosch, turbo o stałej geometrii, bezproblemowy napęd rozrządu łańcuchem. Moc 129 KM (przy 3800 obr./min), moment 280 Nm dostępny już od 1600 obr./min, gwarantują dużą elastyczność nawet przy pełnym załadunku. Największy atut OM602.98 to jego legendarna trwałość – przebiegi rzędu 600–800 tys. km bez głównych remontów są normą, a prostota obsługi sprawia, że naprawy mechaniczne (regeneracja turbo, wtryski, pompa) są tanie i wykonywane w każdym warsztacie znającym stare Mercedesy. Silnik świetnie znosi agresywną eksploatację, holowanie, jazdę w warunkach zimowych, a także kiepskiej jakości paliwo. Niska awaryjność, odporność na przegrzanie i powolne zużycie to znaki firmowe tej jednostki. Wady? Silnik jest wyraźnie głośny na wolnych obrotach i zimny (szczególnie w Sprinterach), wykazuje mocne wibracje (typowe dla rzędowych piątek) i powolnie się nagrzewa. Typowe są wycieki spod pokrywy zaworów, starzejące się uszczelnienia turbo, sporadyczne awarie pompy wtryskowej po wysokich przebiegach. Eksploatacja na krótkich dystansach powoduje osadzanie się nagaru w kolektorze ssącym i wypalanie świec żarowych. Użytkownicy doceniają koszty obsługi oraz przewidywalny charakter pracy – silnik OM602.98 „nie do zdarcia” polecany jest flotom, rodzinom podróżującym na długich trasach i firmom przewozowym. Ważna jest regularna wymiana oleju co 10 tys. km i okresowa inspekcja całego układu dolotowego – pozwala cieszyć się ekonomicznym dieslem przez długie lata.