Sztandarowy silnik wysokoprężny Mercedesa – 2.9 R6 D OM656 – to protoplasta nowoczesnych rzędowych szóstek spotykany w S-Klasie, E-Klasie, CLS oraz SUV-ach GLE po 2016 roku. Dopracowana w najmniejszych detalach jednostka 2925 cm³ DOHC ze sztywnym aluminiowym blokiem, 24-zaworową głowicą, podwójnym turbo (twin-turbo serii 400d i AMG 53), Common Rail Bosch (ciśnienie 2700 bar), zaawansowanymi wtryskiwaczami piezo oraz dwustopniową recyrkulacją spalin (EGR, SCR/AdBlue). Parametry: moc 286, 330 lub nawet 340 KM (zależnie od mapy/modelu), moment 600–700 Nm, przyspieszenie do setki w limuzynach to poniżej 5,5 s przy spalaniu rzędu 5,6–7,8 l/100 km. Zalety: niezwykła kultura pracy, cisza na biegu jałowym, ekspresowe rozgrzewanie nawet zimą, ogromna elastyczność, napęd 4MATIC i świetna współpraca ze skrzynią 9G-Tronic. Opinie użytkowników (i testerów) wybijają się na tle konkurencji: silnik OM656 chwalony jest za nieosiągalną przez inne diesle płynność jazdy, moc rezerwową przy każdej prędkości oraz rewelacyjną oszczędność w trasie – autostrady, holowanie, dynamiczne wyprzedzanie są jego żywiołem. Wady? Zaawansowana technika wymaga regularnego i drogiego serwisu – naprawy SCR, turbin, wtryskiwaczy czy filtra DPF są bardzo kosztowne po gwarancji. Sporadycznie pojawiają się sygnały o błędach elektroniki (czujniki NOx, AdBlue, przepływomierze), pojedyncze wycieki płynu chłodzącego lub oleju (najczęściej uszczelki turbo). Przy dużych przebiegach możliwe są przypadłości zaworu EGR i konieczność kosztownej wymiany elementów SCR. OM656 jest wyborem dla osób oczekujących „królewskiej” płynności i potężnego zapasu mocy przy zachowaniu realnego spalania, pod warunkiem rygorystycznego trzymania się wymogów serwisowych i wysokiej jakości paliwa.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.9 R6 D OM656 – Mercedes S-Klasa, Mercedes E-Klasa, Mercedes CLS,...