Silnik 22 DTI X22DTH (druga generacja, oznaczenie często spotykane jako „116–120 KM”) pojawiał się szeroko w gamie Opla: Omega, Frontera, Sintra, Astra i innych pokrewnych modeli. Jest to czterocylindrowy, ośmiozaworowy diesel z bezpośrednim wtryskiem, turbo o stałej geometrii oraz mechaniczną lub elektroniczną pompą wtryskową Bosch (VP44). Moc: 116 lub 120 KM przy 4000 obr./min, moment: 260 Nm (od 1700 do 2600 obr./min). Najważniejsze zalety to niskie spalanie (średnio 7–8 l/100 km nawet w ciężkiej Omedze), bardzo szeroka dostępność zamienników, łatwość napraw i tanie części oraz imponująca jak na tę klasę aut długowieczność bloku i mechaniki (przebiegi ponad 400 tys. km to standard). Użytkownicy chwalą oszczędność, przewidywalność najczęstszych usterek oraz bezproblemowy rozruch w zimie. Motor nie posiada DPF ani zaawansowanego EGR-u, co znacząco obniża koszty eksploatacji. Wady? Największym problemem jest zawodna pompa VP44 (szczególnie starsze wersje), kosztowna regeneracja lub wymiana. Typowe awarie to wycieki spod pokrywy zaworów, przewodów vacum i olejowych oraz okresowe problemy z blokadą immobilisera (elektronika pompy). Mechanicy wskazują podatność na wycieki turbo i nieszczelności chłodnic w starszych Omegach i Fronterach. Częstą bolączką są też trudności w rozruchu przy zużytych świecach żarowych i niskich temperaturach oraz niewielka podatność na chip-tuning. Generalnie X22DTH 116–120 KM uchodzi za wzór taniego, przewidywalnego diesla starego typu – oszczędny, trwały, bezawaryjny przy regularnej wymianie oleju, pod warunkiem pilnowania stanu pompy i przewodów.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 22 DTI 116120KM X22DTH 2 – Opel Omega, Frontera, Sintra, Astra...