Silnik 3.0 D-4D 190KM 1KD-FTV – Toyota Land Cruiser, Hilux – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Najmocniejsza wersja silnika 1KD-FTV 3.0 D-4D (190 KM) była stosowana w Toyocie Land Cruiser Prado oraz wybranych edycjach Hiluxa po 2011 roku. Ta generacja wyróżnia się zastosowaniem bardziej zaawansowanego sterowania turbosprężarki, nowego układu common rail o wyższym ciśnieniu oraz jeszcze lepszej kontroli emisji (Euro 5, DPF/AdBlue). Generuje 190 KM przy 3400 obr./min i moment obrotowy 420–450 Nm (zależnie od skrzyni i wersji napędu) już od 1600 obr./min. Zaletą tej odmiany jest niezrównana dynamika: zapewnia szybkie przyspieszenie (0–100 km/h w ok. 10 s dla dużego SUV-a) i bardzo wysoką elastyczność pod obciążeniem (holowanie, off-road, jazda z ładunkiem). Użytkownicy chwalą świetne wyciszenie, znakomitą odporność na długotrwałe obciążenia oraz niemal „benzynową” płynność pracy po rozgrzaniu. Odporność mechaniczna tej wersji nie odbiega od słabszych – silnik regularnie pokonuje ponad 400 tys. km bez remontu generalnego. Wady? Największym problemem są kosztowne awarie osprzętu przy zaniedbaniach serwisu lub eksploatacji wyłącznie w mieście: filtry DPF wymagają regularnego wypalania, zawór SCV lubi się zacinać (objaw: „brak mocy”), po dużych przebiegach mogą wystąpić awarie turbosprężarki i wtryskiwaczy. Mechanicy ostrzegają także przed nieszczelnościami układu dolotowego oraz przypadkami wypalania uszczelki pod głowicą (incydentalnie, zwykle po przegrzaniu). Sporadycznie notowane są wycieki płynu chłodniczego czy oleju z okolic chłodnicy EGR. Pozytywne opinie wynikają z wysokiej zdolności tego silnika do pracy w ekstremalnych warunkach: chłód, upał, pył i trudy jazdy terenowej nie robią na nim większego wrażenia. Najlepsze rezultaty zapewnia skrupulatny serwis (olej co 10–12 tys. km, oryginalne części filtrujące, regularne kontrole turbo). Mechanicy podkreślają, że przy takim traktowaniu 1KD-FTV 190 KM jest jednym z najlepszych wyborów dla wymagających kierowców/przedsiębiorców, potrzebujących wytrzymałości, osiągów i pewności od napędu.