Silnik 3.0 DCI 16V 136KM ZD3.202 – Renault Master, Nissan Interstar – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 dCi 16V 136KM ZD3.202 to konstrukcja Renault/Nissan przeznaczona do cięższych pojazdów dostawczych – m.in. Renault Master II/III oraz Nissan Interstar NV400. Silnik czterocylindrowy, 16-zaworowy, o pojemności 2953 cm³, wyposażony w wtrysk common rail Boscha, turbo o zmiennej geometrii łopatek, intercooler i rozrząd na łańcuchu. Moc 136 KM przy 3400 obr./min, moment 320 Nm od 1500 obr./min. Największe zalety: bardzo wysoka odporność na długotrwałą, intensywną eksploatację z dużym obciążeniem, przebiegi ponad 400 tys. km bez remontu generalnego (przy właściwej obsłudze) oraz łatwość napraw poza autoryzowanym serwisem. Silnik chwalony jest również za elastyczność (sprawnie radzi sobie na trasach i w mieście), umiarkowane spalanie (8,5–10 l/100 km przy pełnym załadunku) i dobrą współpracę ze skrzyniami manualnymi oraz automatycznymi. Użytkownicy i firmy transportowe cenią prostotę obsługi i niezłą dostępność zamienników – naprawy podstawowe są przewidywalne, a części łatwo dostępne. Wady? Wersje po 2010 r. bywają wyposażone w DPF, który staje się problematyczny przy typowym, krótkodystansowym użytkowaniu (w mieście szybko się zapycha). Po przebiegach >200 tys. km mogą pojawić się wycieki oleju z uszczelki głowicy, a najpoważniejsze, choć rzadko spotykane, wady to pękające głowice w skrajnie przeciążonych furgonach. Zdarzają się także awarie zaworu EGR (zapychanie sadzą, spadki mocy) i pompy wysokiego ciśnienia. Mechanicy ostrzegają przed stosowaniem niskiej jakości paliwa – uszkodzenie wtrysków lub pompy jest wtedy bardzo kosztowne. Zaletą natomiast są proste rozrząd (łańcuch trwały), łatwa regeneracja turbo i szeroka baza zamienników. To motor rekomendowany do flot i przewozów profesjonalnych – jest w stanie długo znosić trudności codziennych tras przy lojalnym serwisie.