Silnik 3.0 DDTI ZD30DDTI (160–170 KM) to jedna z najsłynniejszych jednostek wysokoprężnych Nissana, znana przede wszystkim miłośnikom terenowych Patroli oraz SUV-a Terrano. To duży, czterocylindrowy diesel DOHC o pojemności 2953 cm³, z 16-zaworową głowicą, turbosprężarką o zmiennej geometrii i intercoolerem, wtrysk common rail (w mocniejszych wersjach). Moc od 160 (Terrano, starszy Patrol) do 170 KM (nowszy Patrol po 2004 r.), moment 350–380 Nm od 1800 obr./min. Największą zaletą tej konstrukcji jest bardzo wysoka odporność mechaniczna – silnik często przekracza 400 tys. km bez remontu głównego pod warunkiem regularnego serwisu. Doskonała elastyczność na trasie (przy dużych prędkościach), olbrzymi moment w niższym zakresie obrotów (idealny do jazdy terenowej), a także niezła oszczędność paliwa jak na gabaryty (Patrol 10–12 l/100 km, Terrano 9–10 l). Silnik chwalony za znakomitą zdolność do pracy na kiepskiej jakości paliwie – to atut podczas wypraw i użytkowania na Wschód czy do Afryki. Wady? W starszych wersjach (do 2003 r.) największym problemem była pękająca głowica, szczególnie przy przeciążeniach i przegrzewaniu; w nowszych poprawiono odlewy, ale nadal jest to newralgiczna część (warto montować wzmacniane zamienniki). Typowe są usterki EGR (zapychanie sadzą) i okresowe problemy z turbo (wycieki, spadki mocy przy wysokim przebiegu lub braku wymiany oleju). Mechanicy wskazują również na potrzebę regularnej czyszczenia intercoolera oraz kontrolowania poziomu oleju w misce (nadmierne dolewanie sprzyja przedmuchom przez prowadnice zaworowe). Zaletą jest wybór ogromnej liczby zamienników i możliwość napraw poza autoryzowanym serwisem. Silnik ZD30DDTI to „wołek roboczy”, uznawany za idealny do wypraw, transportów, floty terenowej, pod warunkiem stosowania się do bardzo rygorystycznych interwałów serwisowych.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 3.0 DDTI 160–170KM ZD30DDTI – Nissan Patrol, Terrano – dane techniczne,...