Silnik 3.0 DI ZD30DI (154–158 KM) to wcześniejsza odmiana wysokoprężnych czterocylindrowych jednostek Nissana, montowana w Patrolu Y61 oraz Terrano. Motor bazuje na technologii wtrysku bezpośredniego typu DI (Direct Injection), napędzany jest rozrządem łańcuchowym, turbo ze stałą lub zmienną geometrią (w zależności od rocznika), posiada intercooler i bardzo solidny żeliwny blok. Parametry: 154–158 KM przy 3600 obr./min, moment 350 Nm od 1800 obr./min. Do zalet należy odporność mechaniczna, wytrzymałość całej konstrukcji nawet przy bardzo dużych przebiegach i ciężkim traktowaniu w terenie czy przy holowaniu. Jednostka ta jest znana ze swojej prostoty oraz odporności na zużycie; często przekracza 300–350 tys. km bez generalnego remontu, o ile serwis oleju i filtrów wykonywany jest bez opóźnień. Motor doskonale sprawdza się w trudnych warunkach terenowych, chętnie wybierany jest przez użytkowników na wyprawy i ekstremalną turystykę. Spalanie patrole – ok. 10–12 l/100 km, Terrano nieco mniej. Wady? Najsłabszy punkt to głowica – przy przegrzewaniu ulega pęknięciom (głównie pierwsze roczniki przed modernizacją: 2000–2002). Zdarzają się także wycieki oleju spod pokrywy zaworów oraz awarie turbiny przy dużych przebiegach (lub zaniedbaniach w obsłudze). Okazjonalnie występują problemy z zaworem EGR oraz zapychanie intercoolera. Słabą stroną jest również nieco archaiczna kultura pracy (głośne działanie na biegu jałowym) i mało dynamiczna elastyczność pow. 3500 obr./min (turbo lag). Użytkownicy rekomendują regularny serwis, dbanie o chłodzenie oraz korzystanie z wysokiej jakości części zamiennych. Mimo kilku typowych wad, ZD30DI to diesel wybierany przez praktyków 4×4 i właścicieli flot terenowych, ceniony w szczególności za prostotę, wytrzymałość i szeroką bazę naprawczą.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 3.0 DI 154–158KM ZD30DI – Nissan Patrol Y61, Terrano – dane...