Silnik 3.0 R6 D 12V 109–113KM OM603.91 – Mercedes W124, Mercedes S-Klasa, Mercedes W126, Mercedes G-Klasa – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 R6 D 12V OM603.91 to legendarna jednostka wysokoprężna Mercedesa z lat 80. i początku lat 90., stosowana w takich modelach jak W124, S-Klasa W126, a także terenowych G-Klasa. To rzędowy, sześciocylindrowy diesel z pośrednim wtryskiem paliwa, żeliwnym blokiem i 12-zaworową głowicą z napędem rozrządu na łańcuchu. Osiągał 109–113 KM (w zależności od wersji i rynku) oraz moment 162–185 Nm już od 2200 obr./min. Najważniejsze atuty tej konstrukcji to legendarna trwałość – silnik projektowano na milion kilometrów. Osiągi – umiarkowane, ale bardzo stabilne, a silnik ceniony był za elastyczność i solidność mechaniki nawet w trudnych warunkach eksploatacji (taksówki, wozy terenowe itp.). Użytkownicy chwalą OM603.91 za odporność na kiepską jakość paliwa, banalność napraw (serwis zna jednostkę w każdym zakładzie) i tanie części zamienne. Wielu kierowców wspomina, że nawet egzemplarze z przebiegami ponad 700 tys. km nie wymagają remontów głównych. Wady – silnik jest głośny i generuje znaczne wibracje, szczególnie podczas zimnych rozruchów. Przyspieszenie do setki w granicach 14–16 sekund, więc nie należy oczekiwać sportowych wrażeń. Najczęstsze usterki to wycieki spod uszczelki głowicy (zwłaszcza w wersjach z aluminiową głowicą), awarie pompy wtryskowej przy dużych przebiegach oraz wycieki z układu chłodzenia. Po kilkudziesięciu latach typowe są także wycieki oleju z przewodów i pokrywy zaworowej oraz konieczność regulacji luzów zaworowych. Mechanicy przestrzegają przed przegrzewaniem (wczesne OM603 cierpiały na pękanie głowic), ale po 1989 r. problemy te zminimalizowano wzmocnionymi odlewami. Podsumowując: OM603.91 to silnik do wolnej i spokojnej jazdy – słynie z wybitnej trwałości, taniego serwisu i ekonomii, jednak wymaga dbałości, unikania przegrzań i pogodzenia się z dość archaiczną kulturą pracy.