Silnik 3.0 V6 Multijet 190–241 KM VM A630 – Fiat/Opel – modele: Ducato, Jumper, Boxer, Sprinter – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 3.0 V6 Multijet VM A630 to włoska jednostka stosowana w największych samochodach dostawczych koncernu FCA – głównie Fiat Ducato, Citroën Jumper, Peugeot Boxer, czasem w Oplu Movano/Sprinterze na rynkach zachodnich. 6-cylindrowa konstrukcja o pojemności 2 999 cm³, z 24-zaworową głowicą, turbo o zmiennej geometrii i układem common rail Bosch pozwalała osiągnąć moc od 190 do 241 KM oraz moment do 400–450 Nm od 1700 obr./min. Największą zaletą tej jednostki jest bardzo wysoka trwałość – silnik znany jest z przebiegów powyżej 500 tys. km w dostawczakach, odporności na gorsze paliwo oraz generalnie bardzo taniej eksploatacji pod kątem kosztów napraw głównej mechaniki (blok, turbo, wtryski). Chwalony jest za świetną elastyczność pod obciążeniem, bardzo dobre osiągi, niskie obroty na trasie i umiarkowane spalanie (najczęściej 8,4–10 l/100km w vanie z ładunkiem). Użytkownicy flot i kierowcy busów polecają motor z uwagi na przewidywalność serwisu, możliwość napraw poza ASO i pełną dostępność zamienników. Wady: dość kosztowny serwis osprzętu przy dużych przebiegach (regeneracja turbo, wymiany chłodnic, czasem rozciągnięcie łańcucha rozrządu powyżej 350 tys. km), sporadyczne awarie czujnika DPF, zapychanie EGR/DPF przy trasach miejskich, wycieki spod pokrywy zaworów i uszczelek turbo. W wersjach do aut osobowych (SUV, duże busy) problematyczne mogą być wibracje na wolnych obrotach, a przy dużym obciążeniu – wycieki z przewodów chłodzenia. Mechanicy zalecają wymianę oleju co 15 tys. km i szybkie reakcje na wycieki/usterki czujników. Podsumowując: bardzo trwały, mocny diesel do zadań specjalnych, polecany dla flot, przewoźników i firm szukających trwałości bez kompromisów.