Silnik NISSAN 3.2 TD 150KM QD32ETI – popularne modele różnych marek – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Nissan QD32ETi 3.2 TD o mocy 150 KM to klasyka motoryzacji lat 90. i wczesnych 2000 – jednostka znana nie tylko z Nissanów Terrano II, Elgrand czy lekkich Datsunów Pickup, ale instalowana była także w pojazdach użytkowych innych marek azjatyckich i afrykańskich. Silnik oparty o prostą konstrukcję: czterocylindrowy, pojemność 3153 cm³, klasyczna pompa wtryskowa Bosch (rzadziej Zexel), turbo bez zmiennej geometrii i napęd rozrządu na kołach. Oferuje potężny moment obrotowy – 304 Nm przy 2000 obr./min – zapewniając bardzo solidną elastyczność od najniższych obrotów, szczególnie przydatną w pojazdach terenowych i dostawczych. Najważniejszą zaletą QD32ETI jest wybitna wytrzymałość mechaniki – egzemplarze użytkowane „na ciężko” (budowlanka, wozy utility w Afryce) z przebiegami powyżej 500 tys. km nie są rzadkością. Motor bardzo dobrze toleruje złą jakość paliwa, znosi duże obciążenia, a naprawy są proste i tanie. Użytkownicy oraz mechanicy cenią łatwość demontażu osprzętu (turbo, wtryski, alternator), szeroką gamę tanich zamienników, prostą obsługę serwisową i przewidywalność przy eksploatacji flotowej. Spalanie przy spokojnej jeździe poniżej 10 l/100 km jest osiągalne, choć pod pełnym obciążeniem wzrasta do 13 l/100 km. Wady: archaiczna kultura pracy (głośna praca, wibracje, „traktorkowy” dźwięk, odczuwalna zwłaszcza przy rozruchu na zimno), typowe wycieki spod pokrywy zaworowej i przewodów turbo, szybkie zużywanie się uszczelek pod głowicą przy regularnym przegrzewaniu (najczęściej efekt zaniedbań układu chłodzenia). Mechanicy ostrzegają przed przegrzewaniem przy pracy wyłącznie pod obciążeniem (holowanie, jazda pod górę w upałach), niezbędne są regularne wymiany płynów i inspekcje przewodów. Po dużych przebiegach pojawiają się typowe wycieki oleju, awarie przewodów paliwowych i konieczność regeneracji wtrysków. QD32ETI to wybór dla tych, którzy ponad nowoczesność cenią sobie nieśmiertelność mechaniki i prostotę serwisową – napęd stworzony do pracy wszędzie tam, gdzie liczy się trwałość, a nie osiągi czy wygłuszenie.