Silnik OPEL 1.3 CDTI ECOFLEX 90KM A13FD – Opel Corsa, Astra, Meriva, Combo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

OPEL 1.3 CDTI ECOFLEX 90KM A13FD to popularna w Europie mała jednostka wysokoprężna – szeroko montowana m.in. w Oplach Corsa D/E, Astra H/J, Meriva B, Combo D, a także w bliźniaczych Fiat Panda, Grande Punto i innych modelach koncernu FCA. To czterocylindrowy silnik o pojemności 1248 cm³, 16-zaworowa głowica (DOHC), wtrysk common rail II generacji, turbo VTG, napęd rozrządu na łańcuchu (co uchodzi za przewagę nad pasek w tej klasie). Motor oferuje moc 90 KM i moment 200 Nm przy 1500 obr./min (maks. osiągi wersji A13FD). Największe atuty: rewelacyjnie niskie zużycie paliwa (średnie w Corsie/Merivie to 4–5,5 l/100 km), bardzo dobra elastyczność przy niskich obrotach, szybki rozruch zimą i nienagannie szeroka dostępność części oraz tanie zamienniki. Silnik jest wystarczająco dynamiczny do miast i tras regionalnych, cichy i dobrze wyciszony jak na swoją kategorię, a regularny serwis pozwala osiągać przebiegi rzędu 250–300 tys. km bez poważnych napraw. Wady tej konstrukcji to rozciągający się łańcuch rozrządu (najczęstszy poważny problem – szum pracującego łańcucha już po 150–180 tys. km), podatność na zapychanie EGR, typowe wycieki z przewodów turbo/intercoolera po przebiegu powyżej 200 tys. km oraz awarie świec żarowych i sondy lambda (szczególnie w wersjach z DPF). Po długim użytkowaniu spotykane są wycieki spod pokrywy zaworowej, dymienie i trudności z rozruchem zimą, jeśli zaniedbano wymianę świec i czyszczenie DPF. Użytkownicy cenią ekonomię, niskie koszty serwisu, możliwość tanich napraw większości usterek oraz dużą tolerancję na gorsze paliwo. Często polecany do eksploatacji miejskiej i jako napęd do flotowych lekkich pojazdów użytkowych. Mechanicy zalecają regularną wymianę oleju (max co 10–12 tys. km, mimo „long life”), wymianę rozrządu/napinacza łańcucha przed objawami i dbałość o czystość układu dolotowego. To silnik dla pragmatycznych: tani, przewidywalny, ale wymagający czujności przy niektórych usterkach.