Silnik PSA 1.8 D 59KM XUD7 – Peugeot 405, Citroën BX, Peugeot 305, Citroën ZX – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 D XUD7 to jeden z najbardziej wytrzymałych diesli koncernu PSA, produkowany od końca lat 80. do końca lat 90. Stosowany w popularnych modelach Peugeot (405, 305) oraz Citroën (BX, ZX), XUD7 charakteryzuje się żeliwnym, czterocylindrowym blokiem o pojemności 1769 cm³, ośmiozaworową głowicą, mechaniczną pompą wtryskową Bosch/Lucas i nieskomplikowanym rozrządem napędzanym paskiem. Oferuje skromną moc 59 KM przy 4600 obr./min i moment 112 Nm przy 2200 obr./min, ale już przy wadze aut poniżej 1100 kg daje komfortową jazdę na co dzień. Kluczową zaletą tej konstrukcji jest trwałość i „niezniszczalność”: przebiegi powyżej 500 tys. km bez remontu generalnego są normą, a prosta budowa pozwala na serwis w dowolnym warsztacie. Silnik rewelacyjnie znosi kiepską jakość paliwa, a jego typowa eksploatacja wiąże się ze spalaniem 5,0–6,0 l/100 km. Wady obejmują przede wszystkim głośną pracę, wyczuwalne drgania, małą dynamikę na wyższych biegach i powolne nagrzewanie zimą. Typowe są wycieki spod pokrywy zaworów, nieszczelności przewodów paliwowych i okazjonalne awarie pompy wtryskowej. XUD7 nie posiada DPF, EGR jest minimalistyczny, co redukuje awaryjność osprzętu i ułatwia ewentualną naprawę. Użytkownicy wskazują, że silnik najlepiej sprawdza się w trybie „osiołka roboczego”: na dojazdy, pojazdy firmowe, taksówki (był chętnie kupowany przez flotowców). Blok mechanicznie znosi długie przebiegi i przeciążenia, ale nie nadaje się do szybkiej jazdy po autostradzie czy gwałtownych przyspieszeń. To diesel „z epoki nie do zdarcia” – zdecydowanie polecany osobom szukającym absolutnie przewidywalnej, oszczędnej i bardzo taniej w naprawie jednostki do codziennego użytkowania.