Silnik PSA 2.0 BLUEHDI 122KM DW10FE – Peugeot 3008, Opel Grandland, Citroën C5 Aircross – dane techniczne, opinie, wady i zalety

2.0 BlueHDi 122KM DW10FE to nowoczesna jednostka wykorzystywana w SUV-ach i crossoverach PSA (Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross) oraz w Oplu Grandland. Motor czterocylindrowy, wyposażony w rozrząd łańcuchowy, 16-zaworową głowicę, wtrysk common rail Bosch oraz turbo VTG i bardzo rozbudowany system oczyszczania spalin (DPF, katalizator SCR, AdBlue, EGR). Moc 122KM i 340 Nm momentu przy 2000 obr./min sprawia, że mimo relatywnie niewysokiej mocy na papierze, auto jest bardzo dynamiczne i niezwykle ekonomiczne (spalanie realnie 5,1–6,2 l/100 km dla SUV-a). Silnik ten uchodzi za jeden z najbardziej trwałych BlueHDi – niezwykle dobrze znosi trasy, świetnie współpracuje z automatem i manualem, cicho pracuje i bardzo szybko nagrzewa kabinę nawet zimą. Zaletą jest też tani serwis okresowy, szeroka dostępność zamienników filtrów i prostota obsługi w wersjach bez zaawansowanego systemu Stop&Start. Do typowych wad należy zapychanie się układu DPF przy dominującej jeździe miejskiej, kosztowne awarie czujników AdBlue i NOx (po przekroczeniu 150–200 tys. km), a także sporadyczne wycieki spod pokrywy zaworowej oraz intercoolera. Użytkownicy zwracają uwagę na wrażliwość układu paliwowego na zanieczyszczenia i kosztowne naprawy wtryskiwaczy oraz pompki AdBlue. Wielką bolączką jest też trudna regeneracja DPF w autach krótkodystansowych i problemy z regularnym wypalaniem filtra w trybie miejskim. Warsztaty polecają prowadzenie auta „na trasę”, unikanie krótkich przejazdów i obowiązkowo wymianę oleju co 10–12 tys. km. Podsumowując: silnik dla wymagających, częściej jeżdżących w trasach, ceniących niskie koszty paliwa, trwałość i komfort akustyczny, ale tylko przy regularnej obsłudze układu oczyszczania spalin.