Silnik RENAULT 1.5 BLUE DCI 75KM 86KM K9K – Renault Clio, Renault Kangoo, Dacia Duster – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Renault 1.5 Blue dCi K9K to jedna z najpopularniejszych małych jednostek wysokoprężnych ostatniej dekady, stosowana szeroko w autach miejskich i kompaktowych: Clio, Kangoo, Duster, a także wielu Nissanach (Juke, Micra, Note) i modelach Dacii. Silnik czterocylindrowy, 1461 cm³, 8-zaworowy, z rozrządem paskowym i bezpośrednim wtryskiem Common Rail Bosch oraz turbo VTG. Dostępne warianty: 75 i 86 KM, moment 200–220 Nm. Zaletą K9K jest bardzo niskie spalanie (realnie 4,2–5,4 l/100 km w cyklu mieszanym), łatwość napraw (nieskomplikowany dostęp do osprzętu), szeroka dostępność części oraz długowieczność głównego bloku – przy regularnej wymianie rozrządu i filtrów przebiegi powyżej 300 tys. km są normą. Użytkownicy chwalą silnik za sprawne nagrzewanie kabiny, dobrą dynamikę do jazdy miejskiej, łatwość rozruchów w mrozie i kompatybilność z automatem (EDC). Wady: największy problem to drogi serwis układu oczyszczania spalin – zapychanie DPF i awarie EGR szczególnie przy krótkodystansowej eksploatacji. Spotykane bywają wycieki spod pokrywy zaworowej po 150 tys. km, sporadyczne awarie wtryskiwaczy (szczególnie na kiepskiej ropie), a także nietrwałe koło pasowe wału korbowego. Wersje przed 2015 rokiem miewały kłopoty z korozją przednich misek resorujących i układu chłodzenia. Mechanicy zalecają wymianę oleju co 15 tys. km i kontrolę układu doładowania – szczególnie filtrów i przewodów powietrza. Ogólne opinie są bardzo dobre – K9K Blue dCi to napęd tani w obsłudze, dynamiczny „do miasta”, bardzo oszczędny, pod warunkiem rozsądnej eksploatacji i krótkich serwisów DPF/EGR.