1.9 DT F8Q to klasyczny, ośmiozaworowy, turbodoładowany diesel Renault – debiutujący w latach 90., montowany w Clio I-II, Renault 19, Megane czy Express. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1870 cm³, turbo ze stałą geometrią, mechaniczna pompa wtryskowa Bosch, rozrząd paskowy. Moc 90 KM (do 3800 obr./min.), moment 160–180 Nm. Główne atuty: absolutna prostota, brak zaawansowanej elektroniki zapewnia bezawaryjność nawet na słabej ropie (przebiegi 400–500 tys. km nie są rzadkie), niskie spalanie (5,7–6,5 l/100 km), bardzo tani serwis, dostęp do wszelkich zamienników oraz możliwość naprawy osprzętu w dowolnym warsztacie. Użytkownicy cenią łatwość rozruchu w zimie, czasem nawet przy uszkodzonych świecach, i niską awaryjność głównej mechaniki. Wady: archaiczna kultura pracy (głośna, „klekocząca” praca na zimno, wibracje na wolnych obrotach, dymienie pod obciążeniem), bardzo powolne nagrzewanie zimą i przeciętna dynamika z kompletem pasażerów. Do typowych awarii należą wycieki spod pokrywy zaworowej, szybkie zużycie uszczelek, korozja kolektora, wycieki z przewodów paliwowych oraz wyeksploatowane turbo powyżej 250 tys. km. Mechanicy zalecają regularną wymianę oleju i pilnowanie czystości paliwa – jakakolwiek woda/para powoduje nieprawidłową pracę pompy. To idealny silnik dla kogoś, kto oczekuje niezawodności, a nie wyrafinowanej jazdy – szczególnie polecany do używanych, tanich modeli na rynku wtórnym.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik RENAULT 1.9 DT 8V 90KM F8Q – Renault Clio, Renault 19,...