Silnik Renault 2.1 D J8S o mocy 72 KM to jeden z najbardziej rozpowszechnionych diesli w ofercie francuskiego producenta lat 80. i 90., stosowany m.in. w Renault 21, Espace I/II oraz Trafic. To czterocylindrowy diesel o pojemności 2068 cm³, ośmiozaworowa głowica, diesel z pośrednim wtryskiem, mechaniczną pompą wtryskową Bosch VE, rozrządem paskowym i klasycznym ssącym kolektorem. Największa zaleta: legendarna trwałość – przebiegi powyżej 400 tys. km bez generalnego remontu są normą, a motor znosił długie interwały serwisowe i gorsze paliwo. Użytkownicy chwalą niskie spalanie (5,5–6,5 l/100 km w 21, ok. 7 l/100 km w Espace), absolutną prostotę napraw (każdy warsztat zna tą konstrukcję), bardzo tanią obsługę i powszechną dostępność części. Praca silnika jest głośna – szczególnie przy zimnym rozruchu – i wyraźnie „dymi” przy mocnym przyspieszaniu, typowo dla starych diesli. Wady? Bardzo archaiczna kultura pracy: spore wibracje i szarpanie przy niskich obrotach, powolne nagrzewanie kabiny, brak dynamiki przy komplecie pasażerów (przyspieszenie do 100 km/h ponad 19 s). Typowe usterki to wycieki spod uszczelek miski i pokrywy zaworowej oraz szybkie wypalanie świec żarowych. Okresowe awarie pompy wtryskowej po 250–350 tys. km są następstwem zaniedbań serwisowych. Silnik polecany jako napęd do tanich dojazdów i klasyków na długie trasy, gwarantowany komfort serwisu, ale zero sportowych emocji i konieczność akceptacji typowo „traktorkowej” pracy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik RENAULT 2.1 D 72KM J8S – Renault 21, Renault Espace, Renault...