Silnik RENAULT 2.2 D 83KM G8T – Renault Laguna, Renault Safrane, Renault 21 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik RENAULT 2.2 D 83KM G8T to czterocylindrowy diesel stosowany w Renault Laguna I, Safrane, 21 i innych autach marki z przełomu XX i XXI wieku. Poziomy układ R4, ośmiozaworowa głowica, pojemność 2155 cm³, pompa mechaniczna Bosch lub Lucas, klasyczny układ rozrządu paskowego i brak zaawansowanej elektroniki. Zalety: niezła kultura pracy (na tle 2.1 D cichszy i mniej wibrujący), bardzo dobra elastyczność przy spokojnej jeździe, niskie spalanie (ok. 6–7,2 l/100 km), wysoka trwałość głównego bloku (przebiegi 450–500 tys. km bez większych problemów są możliwe), bardzo łatwa dostępność części i serwisów nieautoryzowanych. Kierowcy podkreślają łatwość rozruchu zimą, szybkie nagrzewanie kabiny i odporność mechaniczną na kiepską ropę. Wady: powolność – sprint do setki nawet 15–16 s, szybkie zużycie pompy wtryskowej Lucas (awarie po 160–200 tys. km), typowe wycieki z pokrywy zaworowej, przewodów i chłodnic, okresowe awarie koła zamachowego oraz głowicy (przy przegrzewaniu). Elektronika praktycznie nie występuje, ale wymagane są częste wymiany filtrów i oleju (serwis max co 10–12 tys. km). Motor polecany do taniego poruszania się, pracy na trasie – raczej nie dla tych, którzy szukają osiągów lub nowoczesnych rozwiązań.