Silnik RENAULT 2.5 DT 113KM S8U – Renault Master, Renault Trafic, Opel Movano – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik RENAULT 2.5 DT 113KM S8U był szeroko stosowany w dostawczych modelach Renault Master, Trafic oraz bliźniaczych Oplu Movano, co czyni go jednym z rozpoznawalnych motorów flotowych przełomu lat 90. i początku XXI w. To typowa czterocylindrowa jednostka o pojemności 2464 cm³, ośmiozaworowa, z tradycyjnym wtryskiem pośrednim, mechaniczną pompą wtryskową Bosch/Delphi, turbodoładowaniem bez intercoolera oraz rozrządem napędzanym paskiem. Silnik generuje 113 KM przy 3700 obr./min oraz 240 Nm już od 1800–2200 obr./min. Główne atuty S8U to bezproblemowa eksploatacja, bardzo niska awaryjność mechaniki głównej i ogromna tolerancja na przeciętnej jakości paliwo. Motor uchodzi za „woła roboczego” – przebiegi ponad 400–500 tys. km bez remontów są możliwe przy pilnowaniu wymiany oleju i rozrządu. Chwalony za miękką pracę, prostotę konstrukcji i łatwość napraw – praktycznie każdy warsztat jest w stanie obsłużyć ten motor, koszty części są bardzo niskie. Opinie kierowców są bardzo przychylne od strony ekonomicznej – niskie spalanie (8,0–9,5 l/100 km), łatwy rozruch, dobra współpraca z manualną „piątką” i wybitna odporność na przeładowania. Wadą S8U jest ospała charakterystyka – silnik przy pełnym obciążeniu lub z przyczepą daje przeciętną dynamikę, zwłaszcza przy wyprzedzaniu na trasie. Praca na niskich obrotach powoduje często „kopcenie”, a motor bywa głośniejszy niż nowocześniejsze diesle. Użytkownicy zgłaszają także typowe wycieki spod pokrywy zaworów, zużycie pompy wtryskowej przy dużych przebiegach oraz szybką degradację układu wydechowego w wersjach intensywnie eksploatowanych w mieście. Często pojawiają się wycieki płynu chłodniczego oraz potrzeba cyklicznej wymiany świec żarowych. Mechanicy polecają S8U tym, którzy szukają samochodu do ciężkiej pracy i nie oczekują sportowej dynamiki, a stawiają na ekonomię, prostotę i przewidywalność napraw.