Silnik RENAULT 2.8 DTI 114KM S9W – Renault Master, Opel Movano, Nissan Interstar – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Jednostka Renault 2.8 DTI 114 KM S9W należy do rodziny solidnych silników wysokoprężnych, które napędzały liczne dostawcze modele jak Master (II), Opel Movano i Nissan Interstar na początku XXI wieku. Ten czterocylindrowy motor o pojemności 2798 cm³, wyposażony był w 16-zaworową głowicę, wtrysk pośredni (Delphi lub Bosch), turbo o stałej geometrii, intercooler i rozrząd paskowy. Oferował moc 114 KM przy 3600 obr./min i maksymalny moment 240 Nm już od 1800 obr./min – co przekładało się na bardzo dobrą elastyczność i niezłe osiągi nawet przy pełnym załadunku. Zalety silnika S9W to zwłaszcza „niezniszczalność” bloku i głównej mechaniki – wielu użytkowników deklaruje przebiegi powyżej 500 tys. km bez rozbierania silnika, jeśli serwis prowadzony był terminowo. Chwalony jest również za odporność na gorsze paliwo, łatwość uruchamiania nawet w spore mrozy, wysoką tolerancję na przeciążenia i dużą podaż zamienników. Silnik dobrze znosi pracę w transporcie, na trasach międzynarodowych i na co dzień w ciężkim użytkowaniu (budowlanki). Niestety wady również są odczuwalne: typowe wycieki z okolic pokrywy zaworowej oraz chłodnicy EGR, częste awarie wtrysków po długotrwałej eksploatacji, powtarzalne problemy z turbo i częściami układu dolotowego po większych przebiegach. Mechanicy przestrzegają przed przeciąganiem wymian rozrządu (pasek najlepiej wymieniać co max 80 tys. km) oraz zalecają regularne czyszczenie EGR i przewodów dolotowych. Problemy pojawiają się w przypadku intensywnej pracy w cyklu miejskim – wtedy zapychanie EGR powoduje wzrost spalania i dymienie. Ogólna opinia tych samochodów to synonim trwałości i przewidywalności napraw, dobry wybór dla flot, firm czy osób ciągnących spore ładunki regularnie po trasach.