Silnik ROVER 2.5 TD 113KM 12L – Rover 825, Rover 827, Honda Legend – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik ROVER 2.5 TD 113KM (kod 12L) to owoc współpracy Rovera i Hondy – 6-cylindrowy rzędowy diesel stosowany w luksusowych modelach Rover 825, 827 oraz w wybranych generacjach Hondy Legend z początku lat 90. Konstrukcja o pojemności 2497 cm³, ośmiozaworowa głowica, rozrząd na pasku, wtrysk mechaniczny Bosch, turbo o stałej geometrii. Rozwijał 113 KM przy 4200 obr./min i 230 Nm przy 2200 obr./min. Największy atut tej jednostki to aksamitnie miękka praca – typowa dla „szóstek” – oraz bardzo ładna kultura pracy w całym zakresie, płynny rozruch i wyjątkowa elastyczność na trasie. Użytkownicy doceniają świetną wytrzymałość głównej mechaniki, bardzo dobrą tolerancję na przeciążenia, tanie naprawy rozrządu oraz niskie spalanie (ok. 6,4–7,3 l/100 km). Właściciele podkreślają komfort podróżowania (szczególnie w modelach Rovera 825 i Hondzie Legend), miękkość jazdy i przyjemność z jazdy długodystansowej. Główne wady: dość wysokie koszty eksploatacji osprzętu (awarie pompy wtryskowej po >250 tys. km, konieczność regeneracji turbo po długich przebiegach), wycieki spod głowicy lub przewodów po długotrwałym obciążeniu oraz powolne nagrzewanie jednostki przy niskiej temperaturze. Silnik bywa też głośniejszy we wnętrzu niż nowoczesne diesle, a dostępność niektórych części zamiennych do starszych egzemplarzy jest obecnie ograniczona. Mechanicy rekomendują skrupulatne przestrzeganie interwałów serwisowych (wymiana paska, napinaczy, filtrów co max 10–12 tys. km) oraz regularną kontrolę szczelności całego układu paliwowego. Silnik 2.5 TD 12L uchodzi za jeden z solidniejszych w swojej klasie czasów – dla entuzjastów youngtimerów, osób oczekujących komfortu szóstki i miłośników klasycznych projektów japońsko-brytyjskiej szkoły.