Silnik Rovera 2.5 TD5 w najnowszej wersji 15P o mocy 139KM to ukoronowanie rozwoju pięciocylindrowej jednostki diesla w gamie Land Rovera – stosowany w późnych wersjach Defendera, Discovery II i pokrewnych modelach Range Rovera z przełomu lat 2000/2010. Główna różnica względem starszych wersji to poprawiona głowica (15P/16P), lepsza elektronika Bosch EDC, wyższa moc (139KM przy 4200 obr./min, 315Nm przy 1850 obr./min), efektywniejsze turbo i zoptymalizowany układ EGR. Silnik uchodzi za udoskonaloną odpowiedź na największe bolączki poprzednika – zminimalizowano wycieki spod głowicy, wzmocniono pokrywę zaworów oraz zaprojektowano nowy system zasilania (wtyczka Injector Loom ograniczająca problem zalania olejem). Największe zalety: dynamiczniejsza charakterystyka w Defenderze (krótszy czas do setki, lepsze wyprzedzanie w trasie), zwiększona odporność na wydłużony serwis i minimalna wrażliwość na różnice paliw, a także dobra współpraca z automatycznymi skrzyniami biegów (szczególnie w Discovery). Wady tej generacji? Sporo egzemplarzy boryka się z problemami elektronicznymi (czujniki położenia wałka, awarie wiązki/injector loom), okresowe wycieki spod EGR i intercoolera, a w najstarszych silnikach z początku produkcji 15P występują uszkodzenia uszczelnień pod głowicą. Typowa jest podatność na zapychanie dolotu sadzą, zwłaszcza przy jeździe miejskiej. Opinie użytkowników: wersja 15P chwalona jest za najlepszy kompromis między niezawodnością, mocą a komfortem – to silnik, który nawet po 300 tys. km pracuje cicho, a po regularnym serwisie jest w stanie wytrzymać bardzo intensywną eksploatację. Część kierowców ostrzega jednak przed zakupem zaniedbanych, „flotowych” egzemplarzy – tu koszty naprawy mogą dorównać połowie wartości auta.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik ROVER 2.5 TD5 139KM 15P – Land Rover Discovery, Range Rover,...